Pages

Friday, December 26, 2008

pelanggan adalah raja!!!

post kali ini nak berkongsi dgn kawan2....cara nak tarik pelanggan dan kekalkan pelanggan yg sedia ada....zaman sekarang terlalu byk perniagaan yg mempunyai berbagai sistem dan cara....ini menunjukkan perkembangan yg positif krn trdpt persaingan antara peniaga....dengan adanya persaingan ini...peniaga akan mula meningkatkan mutu produk mereka...

tetapi yg amat menyedihkan....ada segelintir peniaga yg menjalankan perniagaan sambil lewa.....ada yg tidak mnjaga hati pelanggan...produk tak berkualiti...dan macam2 lagi....
aku pun bukannya sepandai donald trump, tetapi jika nak berniaga....kita kene bayangkan kita ni pelanggan dan cube kita fikir...jika kita pelanggan,ape yg kita mahukan dr produk dan peniaga itu sendiri.....teruskan bacaan anda....jika terdapat kesalahan & kesilapan harap dimaafkan.....sekadar ingatan pada diri aku dan kawan2 yg ingin berniaga....


high quality
jika kita pelanggan,kita mahukan brg dan perkhidmatan yg berkualiti bukan???
ada sesetengah peniaga jual brg dgn harga yg murah....

xsemestinya brg yg murah, xberkualiti
xsemestinya brg yg mahal berkualiti

jadi sebagai pengguna...ape yg penting adalah kualiti dan harga yang berpatutan....contoh plg sng soket elektrik....sy penah tertipu...sy beli yg ada sirim...tp xsmpai sebulan hancur...harganya agak mahal.....sy beli lg di kedai yg lain...yg ada cop sirim dan berjenama....gune di tempat yg sama dan tahan......
peniaga cina kedai ni memberitahu...kalau soket tu berat n ade sirim...itulah yg selamat digunakan dan biasenye yg ade jenama n jaminan 1 or 2 taun....harganya pown lebih kurang dgn yg sebelum ni sy beli...

kita dpt lihat kan....kita dapat lihat peniaga ini melayan kita dengan baik...dia menawarkan produk yg berkualiti....mmg ramai pelanggan yg dtg ke kedai ini....

perkhidmatan yg baik
jangan lupe geng....perkhidmatan yg hendak kita berikan kepada customer,mestilah perkhidmatan yg terbaik...customer akan lebih berpuas hati dan akan menghebahkan pada kawan2 mereka yg laen bahawa perkhidmatan kita mmg first class....

sebagai contoh......zaman sekrg mmg tak dinafikan 'kepantasan' merupakan suatu perkara yg penting....sebab tu jika kita lihat dahulunya.....bank tiada mesin atm...mesin cash deposit pon takde...tp sekarang,utk memberikan perkhidmatan yg terbaik,mereka memperkenalkan mesin cash deposit dan atm untuk memudahkan lagi pelanggan berurusan dgn mereka...

seperti saya...saya menggunakan cimb clicks utk urusan pembayaran bil.......
jadi fikirlah apa perkhidmatan yg anda hendak berikan pada pelanggan anda dan berikan yg terbaik kerana pelanggan adalah raja.


harga yang lebih rendah
ini pun penting....ada sesetangah peniaga menjual sesuatau barangan terlalu mahal kerana inginkan keuntungan yang lebih cepat....percayalah...anda silap!!!...anda akan gagal jika ingin mengaut keuntungan dengan cara ini....jika kita pengguna..kita semestinya memilih barangan yang sama kualitinya yang harganya lebih murah...ingat...biar sedikit keuntungan yang kita dapat dari sesebuah barangan tetapi keuntungan yang kita perolehi adalah berpanjangan kerana pelanggan akan tertarik membeli barangan kita yang lebih murah...

maaf andai tips yang diberikan hanya sedikit tetapi biarlah sedikit tetapi diaplikasikan....semoge kita sama-sama berjaya.....

No comments:

Post a Comment