nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Tuesday, November 8, 2011

buku - Jutawan dari Planet Jupiter oleh Azizi Ali

assalamualaikum wa rohmatulloh...
kabare kengkawan semua? korang dah cari buku yang aku ulas beberapa hari lepas? buku 'rancang wang dari sekarang' oleh Pakdi? kalau belum, cepatlah cari buku tu. pada aku, tak salah kalau kita beli buku mengenai cara merancang kewangan ni. ada yang bertanya, perlu ke baca buku berkaitan kewangan? kan duit kita, kita yang tentukan macamane nak uruskan. buat ape membazir membeli buku macam ni?

OK cukup, kalau tak mahu beli terpulang, pada aku ini merupakan ilmu yang perlu kita ada. giliran aku pula bertanya, korang sanggup membeli buku yang tebal2 dan dah tentunya korang takkan guna 100% kandungan buku tu dalam kehidupan harian. YA! ini realiti. tak percaya. tanya, mereka yang keluar dari universiti, yang baru bergelar graduan. berapa peratus kandungan buku tu yang mereka gunakan dalam dunia realiti? mungkin 10%? JANGAN SALAH FAHAM, aku tak kisah jika kamu bercita-cita tinggi ingin belajar hingga ke luar negara, silakan, dan aku doakan korang berjaya. cuma aku nak tanya, zaman universiti korang, zaman persekolahan korang, ada tak diajar cara menguruskan wang?

aku bukan emosi, sekadar bertanya, tak salah bukan? 


dalam buku Azizi Ali, Jutawan dari Planet Jupiter banyak input2 yang pada aku memang sesuai untuk semua orang. seperti dalam buku Pakdi, dalam buku ini juga menyuruh kita membayar upah untuk diri sendiri, sekurang-kurang nya 10% daripada gaji untuk simpanan kita, selebihnya, baru digunakan untuk lain-lain lagi keperluan. 

dalam buku ini juga menyuruh kita bersikap 'low profile', tak perlu bermegah dengan harta yang kita ada. beli barang yang kita perlu sahaja dan bukan membeli mengikut nafsu. lihat masayarakat sekeliling kita, baru berniaga sikit, dah sibuk pakai kereta besar, masih lagi nak cakap buku ini tak penting untuk kita? silakan...

sedar tak sedar, kita sentiasa dibelenggu hutang dan ade yang cakap, kalau kita tak berhutang, kita tak boleh hidup? betulkah? member aku, Aizudin Batman bagitau aku, dia ada seorang kawan yang gajinya cuma RM1500 tapi boleh sara anak bini dan boleh menjaga kebajikan pekerja (anak buah) di bawah jagaannya. itulah kepentingannya pengurusan wang yang bijak. 

aku tak mau tulis banyak2, aku tau aku akan buat korang bosan, sebab aku tak pandai buat ayat manis. jadi pada akhir penulisan ini, aku nak bagitau 1 lagi tips yang mungkin korang takkan percaya, dan aku pun tak percaya pada mulanya, 'kalau kita beli kereta, pastikan kita boleh langsaikan hutang kereta itu dalam masa 2 - 3 tahun, kalau tak boleh, maka kereta itu bukan untuk kita'. nak tahu lebih lanjut, dapatkan buku Jutawan dari Planet Jupiter di sini 

dan jangan korang risau, aku tak dapat apa-apa komisyen pun kalau korang beli buku ni walaupun ia ada program affliate. kawan aku, Hakim Fanani telah meminjam buku Pakdi daripada aku setelah aku syorkan buku ini di blog aku. aku tak dapat apa-apa komisyen pun, cuma nak kita sama-sama berkongsi ilmu dan berubah. korang yang beli, korang yang untung, kan?

PSSSTTT......kalau tak percaya tak ape, sekarang ni cuba korang simpan RM200 setiap bulan. tahun ni umur korang 23, bila korang nak bersara nanti, agak2 dah berapa duit tu ye?

No comments:

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan