nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Wednesday, February 13, 2013

pesan atok: bile kahwin, rezeki bertambah

Bismillah...
Cuti Tahun Baru Cina ni sempat aku berziarah ke rumah sepupu aku kat Kuala Lumpur bersama keluarge aku. Nak dipendekkan cerita, malam tu aku dok bersembang dengan atok kesayangan aku. Sembang punya sembang, dia mula berkata...

"Dulu Y, aku ni degil, apaorang tua kata, aku bantah. Mase tu, ade orang2 tua suruh aku kahwin. Diorang kata kalau kahwin ni rezeki bertambah. Kalau hidup bujang, rezeki nye satu je. Kalau berdua, rezeki kita satu, rezeki isteri kita satu, dah dua rezeki. Kalau dah ada anak, cucu, makin bertambah rezeki kita. Tapi masa tu aku pun susah, macamane aku nak kahwin. Hidup kat Singapura angkat peluru, gaji berapa jer. Tapi apa yang orang tua-tua kata tu mungkin betul. Lepas aku kahwin, walaupun gaji sama macam masa bujang, aku boleh beli tanah, boleh buat rumah. Semua berjalan lancar."

Itulah antara kata-kata atok aku malam itu. Mungkin betul dan mungkin tidak. tapi banyak contoh-contoh yang berlaku di sekeliling aku. Contohnya kawan aku Danial, masa bujang, semua nya rasa tak cukup. Bila dah kahwin ni, rezeki tu macam senang je dapat. Barang-barang keperluan semua cukup walaupun gaji tak seberapa. Mungkin inilah hikmahnya perkahwinan.

Mungkinkah anda ada pengalaman yang sama. Mungkin anda baru mendirikan rumahtangga dan menghadapi situasi yang sama? Apa-apa pun segala rezeki tu datangnya dari Allah, Dia yang menurunkan rezeki dan kita hendaklah bersyukur. Kalau tak mau bersedekah, kedekut, jangan terkejut kalau tiba-tiba nikmat itu ditarik semula.

1 comment:

CintaZulaikha said...

setiap apa yg kita dirikan atau lakukan, semuanya punyai rezeki masing2...tu jek kena percaya.

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan