nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Wednesday, February 15, 2012

gua tak mau beli, terime kaseh...

SALAM...
pekabo pembaca blog gua yang dah lame tak berupdate ni. gua rasa kekok sedikit masa nak menaip ni. almaklumlah, hampir 3 minggu gua menyepi. gua bukan sengaja nak menyepikan diri, memandangkan gua ade banyak kerja lain, yang lebih penting untuk dilakukan, maka gua terpaksa berhenti berblog sekejap. 

semalam gua ada terbaca sebuah majalah. ya! mesti korang tak caye gua baca majalah kan? dah le muke gua ni muke malas membaca. bila gua belek2 majalah tu, baru gua sedar, hampir setiap muke surat majalah tu ade iklan. macam2 iklan ada, iklan menegangkan buah dada, memutihkan kulit, membesarkan bontot, macam2 lagi. baaaaanyak gile produk2 di pasaran sekarang kan? terutamanya untuk kecantikan dan kesihatan.

tak salah kalau kita nak beli produk2 ni. secara tak langsung membantu dalam meningkatkan ekonomi negara. tapi....yer!! ade tapinya. patutkah kita meningkatkan ekonomi negara dengan cara boros berbelanja? setiap kali salesman jumpa korang, pujuk suruh beli barang yang entah taktau perlu atau tak, ape respon korang? "nanti saya fikirkan". jangan cakap macam tu, diorang mungkin akan balas, "ape yang tuan/puan sedang fikirkan? harganya mahalkah? produk ini kurang effisienkah? kalau ade soalan, tuan boleh ajukan". haaaa tengok, korang dah kene perangkap. diorang dah belajar terlebih dahulu bagaimana nak menjawab soalahn daripada pelanggan.

tips dari gua, kalau ade saleman ka, iklan ape2 ka, kalau korang rase nak beli, cuba fikir,
perlu tak kita beli barang tu?
beli secara tunai atau berhutang?

kalau jawapanya barangan tu kurang perlu, sila beransur pergi. cakap je takmau. toksah bagi alasan lain OK.

PSSSTTT...gua tengah kumpul duit nak kawen....nak buat rumah...nak beli tanah...

3 comments:

Rozuan Ismail said...

tak patut.huhu

Lea Isnawi said...

nak kawen nnti jgn lupa ajak ye

pwincess Lov3y dOv3y said...

yaa..betul tuh.lau x perlu sgt toksah nk bzir2 kn.

bgus la.pkir mase depan ek.ble tuh dpt rse nsi minyak??:P

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan