nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Tuesday, December 25, 2012

si bilis bergaye seperti si jerung


SALAM...
Setelah penat gua post entry pasal makanan, kali ni izinkan gua post kisah yang berlaku dalam masyarakat kita. Si bilis yang bergaya seperti jerung walaupun mereka ini belum mampu menjadi seperti jerung dan akhirnya lemas sendiri dihanyutkan ombak...bukan Ombak Rindu ye, tapi ombak duniawi.

Gua terlintas nak buat entry ni lepas terdengar cerita kawan-kawan gua. Ada antara kita teringin nak menjadi seperti mereka yang kaya. Jadi kita pun ikut gaya hidup mereka, berpakaian seperti mereka, beli kereta seperti mereka dan sebagainya padahal diri kita ni belum mampu seperti mereka yang kaya. Takkan nak mandi pun ikut cara mereka gak kan? (same je kot)

Bila kita bergaya melebihi kemampuan kita, apakah akan terjadi? Mula lah nanti mengeluh di akhir bulan tiada duit nak makan. Sanggup berhutang sane sini semata-mata ingin memenuhi kepuasan diri. Alasan yang sering kita dengari, "Alaaaa, kalau sekarang kita tak merasa semua ni, bila lagi? Hidup cuma sekali kan?". Ya, memang hidup kita ni cuma sekali, tetapi adakah kita nak mati dengan hutang yang bertimbun?

gambar: simpanlah duit. jangan membazir. sumber gambar

Gua sendiri akui kadangkala gua teringin nak menjadi seperti jerung. Menjadi kaya. Tapi bila gua fikir balik. Gua lebih selesa hidup macam ni. Hidup sederhana. Gua akui gua pun ada hutang, tetapi hutang tu adalah hutang gua membeli lori dan barang-barang syarikat. Gua nak kukuhkan apa yang ade ni dulu baru fikir keinginan gua. Gua ada terbaca sebuah buku tapi gua lupa tajuknya. Ayatnya lebih kurang macam ni,

"kalau kita TAK MAMPU membayar sesebuah kereta yang kita beli tu dalam masa 3 TAHUN maka kita belum lagi mampu nak memakai kereta itu"

Jadilah diri kita sendiri. Walaupun kita ni tak sekaya mana, kita bersyukur sebab masih bernafas dan bekerja, kan? Jadikan mereka yang kaya tu motivasi untuk kita bersama-sama bangkit menjadi lebih rajin dan tak mudah putus asa. 

Petikan dari facebook gua,

lepas beli barang kat nursery tu, gua mintak tolong aunty tu buat resit. aunty tu tanye gua, "macamane mau eja ini barang? saye dulu kecik tak sekolah, mak ayah takde duit mau antar sekolah."

gua kate, "takpe aunty, sekarang aunty dah ade bisnes kan."

aunty tu kate, "kite hidup kena rajen, kalau malas tak boleh hidup"

PSSSTTT...nasehat simple dari aunty tua, RAJEN. tapi hakikatnya ramai yang berangan nak buat duit tanpa modal, tanpa perlu bersusah payah, hanya duduk rumah dan goyang kaki.



Maafkan gua kalau entry kali ini tiada input berguna. Tapi gua tau, korang paham maksud gua kan? Salah silap gua mohon maaf. Sila beri teguran membina. 

1 comment:

Nadia Johari said...

up xyhla nk berlgk kaya..kaya tp berhutg watpa..baik hidup sederhana..kite enjoy ngn hidup kita..

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan