nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Saturday, February 21, 2009

Menabung??malasnye...

Khamis lepas sedang saya membaca ruangan ekonomi dan saya tertarik dengan sebuah artikel berkenaan tabiat menabung di kalangan rakyat Malaysia. Saya betul2 terkejut dengan hasil kaji selidik Citibank Bhd. Hanya 2 daripada 3 rakyat Malaysia yang menabung ataupun 39% daripada rakyat Malaysia yang menabung. Cuba anda darabkan kan 22 juta dgn 39%...maka hasilnya hanya 8 juta lebih sahaja yang menabung. Di mana 14 juta lagi?

Mesti ada di antara kita yang terkejut bukan? Cuba kita tanya diri kita, cek balik, nama kita tersenarai di bahagian mana?

Kenapa malas menabung?
Ke mana duit kita?
Berbaloikah perbelanjaan kita?
Apakah persediaan kita untuk masa depan?
PTPTN sudah diberi tetapi tidak cukup?
Macamana nak bayar PTPTN nanti?
Berapa banyak hutang yang kita ada?

Pernahkah kita semua terfikir semua ini? Ini adalah antara soalan2 yang kerap bermain di fikiran kita.(tidak semua)...Ada yang beri alasan, macamana nak menabung? Duit cukup2 makan jer....lain la kalau dah kerja, banyak duit, boleh menabung...bila dah kerja...Nak menabung macamana, bayar duit kereta, rumah, bayar kad kredit, macam2 lagi, semua perlukan duit.

Ada pula yang bercakap, alaaaa...orang kaya boleh la kalau nak menabung, diorang banyak duit, kita orang sederhana mane la ade duit, kais pagi makan pagi jer...

haa..tengok, sama sahaja kan? Tidak kira yang belum bekerja ataupun sudah bekerja, mempunyai alasan untuk tidak menabung. Pernah dengar ade orang kaya tiba2 muflis? Haa...orang2 kaya yang bijaksana adalah orang yang pandai menjaga wang nya seperti Azizi Ali,Irfan Khairi, Robert T.Kiyosaki dan Donald Trump. Saya bukan hendak membangga diri ataupun mengajar, saya yakin ramai antara kita mempunyai tabiat menabung tetapi masih ramai lagi yang belum mempunyai kesedaran untuk menabung.

Langkah2 mengelakkan wang kita mengalir macam air :-)

Mula dari awal
sekadar berkongsi, dulu semasa kecik, saya dengan adik2 memang pantang nampak duit syiling, bila ayah balik sahaja dari kerja dan ada duit syiling, kami berebut nak amek duit syiling. Kami mmg seronok menabung, biaselah, kami pun bukannya keluarga senang. Percaya atau tidak, saya masih mengamalkan tabiat menabung duit syiling, its fun!!try it MySpace

Guna apa yang ada
Selagi barang2 yang kita ada sekarang boleh diguna dan belum rosak, kita gunalah, guna sehingga betul2 tak boleh digunakan lagi. Anda hendak tahu? Saya masih pakai lagi baju saya yang saya dapat semasa ke kursus tahun 2005, sudah 4 tahun!! Adik saya yang perempuan berumur 16 tahun, memakai baju dan seluar saya semasa saya di darjah dua(1996 )!!

Beli apa yang perlu
Ini pun penting, kita senarai dulu apa yang perlu. Keperluan dan keinginan jangan dicampurkan, keinginan boleh dipenuhi, tetapi hangan selalu. Seperti contoh, kita teringin nak makan makanan mahal dan sedap, boleh...tapi jangan selalu. (megi pun sedap kan?hehehe) Anda inginkan kereta mewah seperti BMW, ape tunggu lagi, mulalah menabung!!!

Simpanan tetap
Simpan duit di dalam bank dan jangan keluarkan. Tunggulah sehingga 10 atau 20 tahun, haaa...mesti anda terkejut denganhasilnya.

Future plan
Rancang masa depan, biar kita bersusah sekarang, tetapi hasilnya lumayan kelak. Ingat, kita hidup banyak cabaran. Contoh sekarang, ramai yang di buang kerja, dahulu kita tidak terfikir pun. Kalau kita menabung, sekurang2 nya kita dapat mengurangkan bebanan kita, betul??

Ini adalah antara langkah2 yang dapat saya beri, ada banyak lagi langkah2 untuk mengelakkan wang kita daripada mengalir macam air. Ingatlah, biar kita hidup bersederhana, kaya macamana pun kita, jaga wang kita, jangan membazir, kita tak tahu apa yang akan terjadi di masa akan datang.

Buat masa ini saya sudah membuat akaun pelaburan jangka masa panjang, saya buat ini semua kerana sekarang saya sudah bekerja, duduk pun di rumah ayah dan mak. Kerja pun dengan ayah. Duit gaji saya pun saya tak gunakan sangat, sekadar memenuhi keperluan harian. Saya pun belum ada anak bini. Pelaburan saya ni saya akan gunakan untuk membiaya pelajaran anak2 saya kelak. Sediakan payung sebelum hujan kawan2. Sehari RM 2 pun sudah mencukupi.

rm 2 x 30 hari x 12 bulan x 10 tahun = ????? pernah terfikir??

Saya minta maap andai ada salah silap dalam artikel ini, sekadar menyuarakan pandangan dan pendapat. :-)
salah silap harap maafkan.



Berita harian, khamis, 19 februari 2009

Rakyat Malaysia malas menabung


Hasil kaji selidik Citibank kesedaran perancangan kewangan membimbangkan

RAKYAT Malaysia didapati belum bersedia dari segi kewangan apabila berlaku kehilangan punca pendapatan atau diberhentikan kerja ekoran kegawatan ekonomi kerana kurang menabung.

Kaji selidik terbaru Citibank Bhd berhubung kesedaran perancangan kewangan bagi suku terakhir 2008 itu, menunjukkan hanya dua daripada lima individu atau 39 peratus rakyat negara ini yang menabung.
Sementara itu, kurang satu daripada tiga individu atau 28 peratus merangka bajet bulanan dan mematuhinya.

Ketua Segmen Pemasaran Perbankan Runcit Citibank, Timothy Johnson, berkata penemuan kajian itu juga mendapati 21 peratus daripada responden membayangkan tabungan mereka hanya mampu bertahan untuk empat minggu saja.

read more...


Berapa banyak wang yang anda boleh perolehi sekiranya anda ketahui rahsia kelapan-lapan jutawan ini?
+Dato’ Dr Fadzilah Kamsah, mentor kepada mentor!
+Azizi Ali, Jurulatih jutawan
+Chef Li (Dato' Dr Rusly), Jutawan Senyap
+Dato’ Dr Azman Ching (Jutawan MLM)
+Billi Lim, Jutawan Berani Gagal
+Dato’ Hussamuddin, Pengasas Karangkraf
+Abang Abu, Usahawan/Motivator/Jutawan
+Irfan Khairi, Jutawan Internet

No comments:

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan