nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Saturday, February 14, 2009

aku taknak anak aku susah

Kelmarin, saya berborak bersama pelanggan sawit saya, seorang pakcik berumu 50-an. Dia bercerita mengenai anaknya. "Y, aku sanggup berhutang sane sini untuk anak aku. Biar diorang senang nak belajar. Nanti masing2 dah kahwin, lega aku. "...aku tanye lagi," ala pakcik, nanti bila diorang dah besar, diorang tolong pakcik, pakcik jangan la risau. Anak2 tu kan aset pakcik, nanti diorang berjaya, pakcik gak yang senang, kan?"...tiba2 pakcik tu cakap dengan spontan, "Aku tak harapkan duit diorang pun Y, asalkan diorang senang, aku pun senang. Diorang taknak bagi pape pon takpe, kalau bg ye aku amek, kalau tak bg ye dah, asalkan diorang hidup senang, aku pun senang..".....

ya tuhan, terkedu aku dengar perkataan yang terluah dari mulut pakcik tu.

orang tua2 ada berkata,

1 ibu, boleh menjaga 10 anak, tapi 10 anak belum tentu boleh jaga 1 ibu

Mak ayah, jaga kita supaya kita senang, tak bersusah payah seperti mereka, tapi kita kenalah membalas jasa mereka walaupun memang takkan terbalas oleh kita

No comments:

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan