nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Monday, November 17, 2008

HARGA SAWIT TURUN LAGI!!!


hurm.....pagi ni customer tak ramai...seperti semalam....mungkinkah sawit berkurangan??atau dalam bahasa kampung ku...sawit makin melawas???....hurm...ataupon org kampung ku sudah tawar hati nak pergi ke kebun....???mengapa??apa sebabnya??hurm....

aku lihat ke atas.....langit semakin gelap.....tiba-tiba.....awan melemparkan kilat yang sabung menyabung....dan setitis..demi setitis.....air mata awan jatuh ke bumi.....tak semena-mena.....air mata awan itu semakin mencurah-curah jatuh ke bumi yang semakin tua dimamah usia ini...adakah air hujan ini mewakili air mata orang kampung yang mengalir.....???menangisi nasib mereka yang semakin perit menghadapi ujian yang semakin galak menimpa.......harga barang tidak seperti dulu...semua sudah naik...turunnye pula hanya sedikit.....tetapi...harga sawit???mengape tidak naik seiring harga barang2????

kate sesebuah pihak...harga sawit mengikut harga minyak petrol dunia...tp dulu sebelum minyak petrol naik harga,sawit dah naik harga dulu...macamane tu..hurm.....
kalau nak di kate ekonomi amerika tak kukuh.....dulu mase kukuh,nape harga minyak sawit tak naik???
kalau amerika kurang mengimport sawit kita.....dahulu mase sawit harga rendah..amerika kan kukuh mase tu....adakah import terhadap sawit juga rendah???
mane logik dan mane sebabnye ni>???
aku bukan nak menyalahkan mane2 pihak atau takdir...
apa yang ku mahu...hanyalah penjelasan....kerana...aku hanya insan yang masih baru dalam dunia perniagaan....dan aku hanya mahu menjelaskan pada orang kampung......agar mereka faham dan redha dengan ape yang berlaku sekarang ni....

mengapa......semakin jatuh harganya???sesiapa yang ada penjelasan tolong...beritahu padaku.....

mmg harga sawit mengikut harga minyak dunia......tp...apa salahnya harga barang2.....dikawal agar tidak mencekik darah......hurm....entahla.....aku dh cuba berbincang hatta dengan pihak yg berkuasa.....semua tiada jawapan....apa yg termampu...hanyalah berdoa....

alhamdulillah...hujan telah kembali reda.......mungkin akan ada orang yang datang sebentar lagi...membawa tandan2 sawit yang menjadi sumber rezeki mereka


tangisan budak kampong

7 comments:

aShaBuLz said...

hurm...sabar aja la botak...ko jangan risau. semua ni ada hikmah dia...cepat atau lambat ja...huhu

BuDaK kAmpUnG said...

aku harap2 la.....doakan la yee...anyway thanx coz bace

berrykisses said...

nampak macam buah berry je kelapa sawit tue .
haha .

BuDaK kAmpUnG said...

huhuh...taw la name awk tu berry...huhuhu....itu kelape sawet r.....hhuwaaaaa....sedey rrrr

berrykisses said...

hrm , jgn sedih-sedih .
sabar sajala ye ?

p/s : sorry tak pandai bagi kata-kata semangat sebab diri sendiri pun tak bersemangat . (>.<)

BuDaK kAmpUnG said...

laaaaa....nape tak bersemangat ni...ade pape ke....juz tell me...mane taw leh tlg.....

itqaan worrior said...

insyaAllah, harga sawit akn naik...
sabar wai...

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan