nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Saturday, April 23, 2011

gosok kuat sikit kak..lagi..lagi

sebenarnye kejadian ni berlaku dekat sebuah bank. aku nak cash kan cek. so akak tu mintak mykad aku. aku pon bagi la. akak tu cakap mykad aku rosak. aku cakap tu mykad ke 3 aku. takkan rosak lagi. akak tu gosok cip mykad tu ngan pemadam yang kita gune mase sekolah rendah dulu. tapi dulu aku beli pemadam sebab nak buat maen, heheh..tenyeh punye tenyeh...gosok punye gosok. akak tu try scan lagi. pon same. fail. maka aku tak dapat nak cash kan cek aku tu.

mesti korang pernah berhadapan dengan situasi macam ni kan? aku nak tanye jujur dengan korang, seumor hidup korang,dah bape kali tukar mykad??jujur taw. lepas ni aku dah malas nak jage mykad aku dah. nak tau kenape? mase aku nak buat baru mykad tu aku tanye kat kaunter.," ape masalah dengan mykad saye? saye dah jage elok2,takde calar,tak melengkong,tak kene hujan". abang kat kaunter tu cakap mykad aku OK tapi ntah nape takleh scan. haihh. maka berbekalkan RM10 aku buat mykad baru dan dalam tempoh 3 minggu baru boleh ambil. haihhhh

aku jage mykad bagai menatang minyak yang penoh. pon tetap rosak. tak tau nak jage macamane lagi. anyway lepas ni tunggu je la mykad baru aku tu. nak tau aku pakai baju ape? biase...baju pagoda. yang takleh blah abang tu suruh pakai kot gak. adehhh aku tak mau sebab dah rupa tok mudim dah. cess...ape boleh buat. ikot je la.

pada sesape yang mykad nye belom rosak,boleh ikot langkah2 di bawah:


  • Elakkan MyKad daripada terdedah kepada suhu yang terlampau tinggi seperti api dan sebagainya.

  • Elakkan daripada menjalankan aktiviti yang boleh merosakkan cip.

  • Jangan gores, ketuk, tebuk dan gunting MyKad.

  • Elakkan MyKad daripada terkena air.

  • Elakkan MyKad daripada terkena bahan kimia dan asid.

  • Elakkan daripada merosakkan permukaan MyKad.

  • Elakkan daripada risiko yang boleh menyebabkan MyKad bengkok dan melengkong. 

  • sumber:berita harian

    aku dah ikot langkah2 kat atas.pon same gak

    17 comments:

    Farah Hanim Mohd Alwi said...

    mykad farah hilang teruss =.="

    Lamka said...

    Aku dh lime kali tukar... if tukar dalam mase setahun boleh mintak free... manusia buat so normal la rosak... so agak2 dh nak cuckup setahun g bank try bace.. if rosak g tukar dgn free

    Unknown said...

    hahaha...mykad cb xpnah cm tu...tp kadbank pnah....smpai bosan gile asek kna tenyeh2 je...last2 tukar yg baru,..puas ati ! hak3

    Unknown said...

    hahaha...mykad cb xpnah cm tu...tp kadbank pnah....smpai bosan gile asek kna tenyeh2 je...last2 tukar yg baru,..puas ati ! hak3

    CintaZulaikha said...

    ni pon pertama kali tukr mykad..klu tak sb tercicir tah mana, mau mls nak buat..biar lantak pi jek. paling menyakitkan ati bukan lagi berbekalkan 10hengget kena buat yg bru..tp 110hengget..tercekik skjp~~

    Unknown said...

    tok mudim,.saya nak sunat lagi,..hahaha!!!

    alongxp said...

    huh...aku tak pernah pon terkena benda2 kat atas tu... jaga baek punye... cip die nampak ensem je cam aku,tapi bile cucuk,tak nak baca gak... ni mykad aku yg ke berapa ntah...yg ke 4 kot...aku pon da lupe da bape kali tuka... fed up kot...

    Unknown said...

    SERIUS WAN CAKAP MYKAD MALAYSIA ANGAT TAK BERKUALTI DAN TAK TAHAN LASAK.. SELALU JE ROSAK

    dewi2 said...

    baru jadi follower..... erm...mmg leceh tol nk jaga mycard ni... mmg slalu je rosak....haishh....

    NUR AYNIE said...

    xpenah tukaq pon....maseh rupe kanak2 hahah~

    THE GREEN said...

    Assalamualaikum...


    stakat ni blm pernah rosak lg...

    happy blogging :-)


    regards,
    BLADE EDGE

    zeta belweil said...

    kalau mcm 2...y pakai sarung plastik la...xrosak kot :)

    Unknown said...

    first : tyme drjah 6 baru dpat my kad..g potostat kat kedai jap..blik2 tgk dh ilang..ngan my kad parent sekali ilang..

    Second : tuka mykad sbb lpas 18tahun kena tuka..egtkn free..kena byr gak rm10..dorang tulis situ mykad rosak..haram betul la..padahal ok jew..

    Cik Penulis said...

    pergh! sampai 3 kali mycard! tp tu aa..benda ni mcm xtahan lama.

    Afzainizam said...

    ,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
    //__l_l_,\____\,__
    l_---\_l__l---[]lllllll[]
    _(o)_)__(o)_)--o-)_)___
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    " Antara kau dan aku
    Blog ini sebagai pengantara”
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Jom Terjah entry terbaru ??
    Yamaha 135lc dan penjagaan

    Honda ex5 dan Honda wave

    hooo jangan ko pakai baju pagoda putih mau ko kena sarung baju blazer hitam nanti karang... baju pagoda + baju blazer

    mOon EyEzS said...

    dh 3klai tuko..masalah yang sama dgn bro...last skali beli sarung yang deme jual 2...ok lagi buat masa ni...

    Awie Omar said...

    aku dah lama tak tukar mykad. satu hal lagi memang x jaga betul2 la. sekarang ni dah tertanggal kulit depan kad tu. aku pakai lekat ngan gam je pasal takde masa nak wat baru. begitu la aku yg teruk. sekian

    popular post

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    artikel dari blog kawan-kawan