nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Wednesday, April 27, 2011

berhutang untok KEBAHAGIAAN...

HUTANG, perkara biasa yang berlaku dalam masyarakat. semua orang berhutang. termasuklah aku yang mungkin bakal terlibat dengan hutang bila aku nak beli kereta nanti. sekarang ni belom ade hutang lagi sebab beli moto honda petak tu pon cash.huhu.barang murah beli cash takpe...kan. kalau mahal agak semput lah huhu.

jom kite tengok jenis2 hutang yang biase kita buat termasuk aku laaa hehehe

hutang beli kenderaan
ini memang menjadi perkara biase ketike membeli kenderaan. TAPI,adakah kita mampu membayar hutang tersebut?tu yang kene fikir. sebab tu aku,dah 3 tahun kerja tapi maseh belom membeli kereta. aku cume ade motor honda petak katak hijau dan yamaha 135 lc transformers (moto lc ni pakcik aku punye tapi aku pulak yang dok bikin jadi camni huhu). aku nak kukuhkan ekonomi aku dulu baru la cari kereta idaman. taknak la nanti dah la beli kereta hutang dengan bank. tak bayar 4 5 bulan. kang kena tarik naye je kan?


hutang dengan member 
haaa,yang ni semua mesti pernah. sama ada korang pinjam duit kawan mahupon kawan korang pinjam duit korang. aku pon penah pinjam duit kawan dan meminjamkan duit kepada kawan. TAPI,adekah kita membayar balik hutang2 tersebut. kat dunia kita boleh mengelak dan boleh lari..kan..kan..memang bahagia.korang pon mesti pernah jumpe dengan orang yang bergaye lebih tapi poket kering,ade kan???

hutang belajar
maksud aku kat sini ialah ptptn dan yang seangkatan dengannye. maap la yer. tak salah kalau korang nak buat pinjaman ptptn tu. sebab sedikit sebanyak membantu meringankan beban mak ayah korang antar korang belajar. TAPI..duit tu betul2 ke kite gunekan untok belajor???aku takmau jawab...kite kena ingat,kita kena bayar balik pinjaman tu. so berhati2 lah yer


kalau nak diikotkan,banyak lagi yang boleh diceritakan pasal hutang ni. aku ni pon tak terlepas daripada berhutang. TAPI...kita jangan lupe bayar balik hutang kita tu. setelkan hutang2 yang ade. mesti korang akan tanye,macamane nak elak berhutang. macamane nak kurangkan beban hutang??aku pon insan lemah yang mempunyai keinginan. TAPI,aku sentiase tulis kat hati aku bende ni,

PENTINGKAN PERKARA YANG LEBIH PENTING DAHULU

UKUR KEMAMPUAN DIRI

KUKUHKAN EKONOMI DIRI DAHULU

ERRR....pade sesape yang rase2 aku hutang ngan die tapi aku belom bayor,sila bagitau yer.pade mereka yang berhutang ngan aku tu harap paham je lah ye :-)


Hadith :

Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:” Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari.”

 
Riwayat al-Baihaqi

sumber: jabatan kemajuan islam malaysia. huraian boleh singgah ke sini

7 comments:

Phat said...

singgah & follow..jemputg dtg corner
http://phatthegreat.blogspot.com/2011/04/lawak-telur-13-tahun-ke-bawah-x-leh.html

c-tea said...

ct datang nak pelok..hehe..

oke berkaitan iklan...sila add facebook ct..yang terdapat di kiri blog ct..kite berbincang disana...

Rozuan Ismail said...

sekarang ni pon tengah hutang besar dgn PTPTN.beribu-ribu ni.gila la nak membayarnya.

Far8 budak baik said...

bab ptptn tu.. aku tersa lahhh..
aku beli DSLR terus..hahaha
ape kete idaman kau??haha

kucarkacir said...

ukur baju di badan sndiri..

CintaZulaikha said...

akak pon ada utang..hhuhu..mlm2 musti risau sokmo

da lama tak on blog....hee~~

☼ r A t U ● t U r Q u o i S e ☼ said...

wa tak bkerja .. nak berhutang pk berkali2 .. hutang adik kat skolah singgit dua bley ah! wagaga~ sesungguhnya hutang itu masalah yg sungguh berat .. ish ish .. buatlah mcm mak wa .. nak hutang je dia tulis dlm buku sesiap .. best kan kan?

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan