nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Friday, April 8, 2011

tragedi solat jumaat dan solat berjemaah

SALAM...
peristiwa kerapkali berlaku bukan sahaja ketika solat jumaat tapi setiap kali aku solat berjemaah. aku akui,aku jarang ke masjid untuk solat berjemaah. tak seperti dulu ketika aku bersekolah di asrama. ustaz2 menitik beratkan soal solat berjemaah dan kepentingan meluruskan saf. dan kami sudah terdidik untuk merapatkan saf dan meluruskan saf kami tiap kali berjemaah.

Nabi s.a.w., (maksudnya), “Luruskan saf-mu, kerana sesungguhnya meluruskan saf itu merupakan sebahagian dari kesempurnaan solat”. (Hadis Riwayat Muslim, no. 433) 

aku sentiasa ingat pesan ustaz2. musuh2 islam paling takut kalau melihat umat islam solat berjemaah dalam keadaan saf yang lurus dan bahu bertemu bahu. ini menandakan bahawa umat islam bersatu dan kuat.

Di dalam riwayat Abu Hurairah r.a.. dia berkata, “Rasulullah biasa masuk memeriksa ke saf-saf bermula dari satu hujung (sisi) ke hujung yang lain, memegang dada dan bahu kami seraya bersabda, “Jangan lah kalian berbeza (tidak lurus safnya), kerana akan menjadikan hati kalian berselisih.” (Hadis Riwayat Muslim)

tiap kali aku solat berjemaah aku amat terkilan kerana bila aku menegur untuk meluruskan dan merapatkan saf,mereka langsung tak endah. bukannye aku menegur cara kasar. adakah kerana aku lebih muda daripada mereka,aku dianggap tidak layak untuk menegur?adakah kerana aku bukan budak masjid aku tak layak untuk menegur?

mintak maaf andai ade tersalah kate,aku hanya ingin berkongsi ape yang aku alami setiap kali solat berjemaah. sumber gambar dan hadis,aku ambil di http://al-ehsaniah.blogspot.com/

5 comments:

Anonymous said...

lepaih ni same2 kite luruskan saf ye rakan2..ak pon pasan y..huhu..depa igt depa tua depa betui..

Unknown said...

time kasih...islam makin kuat jika bersatu


Satria Neo R3 Supercharge
Terasing Di bumi Sendiri-Usop Wilche

Unknown said...

teringat zaman kite skolah kn y,..ustaz btol2 jge solat berjemaah kite,..tp skang aku x amalkan,.huhu,..ustaz tahu mesti die sedih,.

aNis sHazLiN said...

saf pempuan pn sme...lg2 kalau yg mkcik2..nk ditegur kite ni lagi mude..t ckp kurng ajar..ermm...

anis suke blog ni! maen LC gak ea..boy anis pn de msk mgazine mse konvoi jelajah semenanjung malaysia mylamoc tu.. C=

CintaZulaikha said...

mmg la, btol kata cik anis...kekadang rasa cam nk tegor..tp krg kita plk yg kena tegor blik...humm~~

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan