nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Thursday, April 14, 2011

antara pageview dan follower,mane korang pilih?

entry ni kire entry yang agak berkaitan jugak lah kan ngan entry cik yuyu zulaikha hari ni. sebenarnye tajuk ni dah lame dok bersarang kat dalam pale otak ni. dalam entry cek yuyu ade cakap pasal kawannya yang sedih sebab follower nye berkurang. begitu juga dengan cik yuyu zulaikha yang popular tu pon pernah mengalami situasi follower berkurang. aku rase semua blogger pernah mengalami perkara yang sama tak kira lah blogger otai mahupon tak otai macam aku ni.

ni merupakan report bulan lepas. harap2 bulan ni makin meningkat

agak2 la kan,ape yang buat follower berkurang? sebab kita tak follow dia balik? itu terpulang pade diri maseng2 nak follow bloggger yang follow die semula atau tidak. ben ashaari pun tak menggalakkan kita buat macam ni. masok kat shoutbox tu dan cakap 'i follow u,u follow me'. aku pon bukannye pandai sangat. aku pon mula aktif berblog bulan 2 2011. aku pun maseh baru dalam dunia blog. kalau kite amalkan konsep 'i follow u,u follow me', maka jadilah "u tak follow me back,i unfollow u". agak2 betul tak? harap jangan terasa. ni cume pandangan seorang blogger yang biase.

berbalik pada tajuk di atas, ape yang korang akan pilih. follower yang ramai berlambak2 atau pun pageview/unique view yang meningkat sentiasa. sebab ade seorang blogger mengadu kat aku,die ade ramai follower tapi pageview nya kurang. tak sampai seratus satu hari. so memandangkan aku ni blogger yang maseh cetek ilmunye,aku bagi la cadangan, mintak die tengok blog ben ashaari,yuyu zulaikha,cik epal,pak cek biola,bangku kosong,woot woot,lulu caldina dan macam2 lagi blog. cube tengok ape entry diorang. aku pon maseh belajar. aku suke belajar dari blog yang ramai follower,banyak komen dan ramai pembaca. 

berbalik semule pade tajuk,kalau aku yang jawab,aku akan jawab dua2 aku pilih. dengan tambahan,komen sekali. maksudnye,3 bende alah ni (pageview,follower,komen) membuatkan aku lebih semangat untuk mencari idea dan bende2 besh untuk dikongsi bersama.. macam kate cek khumaera ismail a.k.a miss librarian, bukan senang nak berblog ni taw.

woahhhh panjang pulak entry aku kali ni. maaflah yer kalau buat korang bosan. terima kaseh atas sokongan semua.

28 comments:

AZRI said...

yup.3 elemen pnting tuk tmbah semangat blogging...





azrijohan.blogspot.com

kindergartenlibrary said...

dua2 penting tau ~

Firdaus Kasim said...

sy pilih UV sbb UN tue lah jana income kita..

wah UN bro mmg masyuk.. apa tips nya bro?

Entri paling hot :
6 ciri blog yang bagus"

Haz said...

pada pendapat aku la,aku lebih suka pageview lgi dari follower..sbb kdg2 follower yg follow kita x pun baca post kita...
walau bagaimanapun,aku sngt2 suka org follow blog aku..hehe

Syuk Ry said...

gua nk page preview ler,,

solomolo said...

bet0l tue...
3 benda nie yang buat kita semakin bersemangat nak menulis...

susah nak puaskan hati semua pihak...
> http://solomolo.blogspot.com/2011/04/serba-salah-dibuatnya.html

Nieda said...

Link saya : http://www.cempakabiru-nieda.blogspot.com

Nieda said...

Link saya : http://www.cempakabiru-nieda.blogspot.com

Unknown said...

follower penting,tapi tak speenting pageview.kita buat entri dekat blog untuk orang baca.cari sumber yang paling rapat dengan kita macam Facebook. biar ramai orang baca,follower tu ikut niat dioranglah.kalau diorang berminat,diorang join.

sarah-najwan said...

lol irwan..saya xle baca penuh la entri kamu ni sb floating nuff tu..huhu

zmn saya aktif blog dulu..ada jugak saya suka pageviews..skrg dgn kebizian melanda..UV saya hanya loyal readers sahaja..

apa2 pun..berblog utk berkongsi pendpt..dan dibaca serta direspons komen oleh pembaca..itu lagi kita puas hati..

hepi2 blogging deh..letak lain floating nuff deh..hehe..letak kat sidebar je..

Raden said...

pageview lagi penting rasenye..

Arpiiz said...

follower untuk naikkan semangat aku, uv untuk aku rasa puas hati..^^

alongxp said...

bro...aku tag ko kat cni...http://kakicandid.com/blog/2011/04/13/mahu-join-bloglist-pilihan-askrie-hishamuddin/

Cik SCC said...

better byk pageviews ^^,

Tunsha Ayunie said...

pls follow me back!!
wa pun pilih segala bentuk pilihan diatas .. masa tgk org komen .. berkobar-kobar .. tgk follower bertambah .. omaigoat!! tapi since tak hapdet ni .. xde yang bertambah .. wa jadi keciwek :( hukhuk .. pakcik!! i dah polo u .. meh polo i balik .. lalalala~

irwanmiswan said...

heheh setiap orang ade pendapat maseng2..nak tanye kat u all.....floating nuffnang aku ni sukarkan korang nak bace blog aku ke? kalau kat komputer aku,floating nuffnang ni kat sebelah kanan...takde plak kat tengah2....harap beri bantuan...korang pulak camne??adekah floating nuffnang aku ni kt tengah2??

Izamir Ridzwan said...

good info

Farhana Jafri said...

yupp!! btul3.. 3 elemen pnting tu yg beri smngat kt bloggers.. tp adat la tu klau brblogging 3 elemen pnting ni kdg2 ada kdg2 xd :)

jemput singgah ANASAURUS :)

BABY said...

hai n thanks

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

biasenye kalau nak pageviews bagus, follower kena ramai-->bagi orang yg tak pandai nak naikkn trafik dan bermain SEO..huhu~

syuxer said...

bagi aku..better dapat follower yang selalu singgah blog kita dan tinggalkan komen dan jejak..biarlah sikit asalkan ada follower yang betul2 ikut konsep follow..

Anyway..saya sudah follow tuan..jgn lupa singgah blog kita nanti ye..

Unknown said...

yang paling penting bagi Manja,
1- komen
2-follower & page view, sekurangnyer kita tahu la yang ada juga org yang sudi dtg ke blog kita :)

Mah@mahu said...

Dua2 aku nak mcm mana ni?? tamak nyer hehehe

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jom Terjah entry terbaru ??
pilihan motorsikal kupcai terbaik

eeemmm rasanya kedua-duanya penting beb

mas saari said...

info yg menarik!
Mas pun pilih UV tapi UV Mas takdelah sehebat awak..

Ami Manaf said...

me, dont have even both of it... but still... love it... :)

Ken Wooi said...

reader yang loyal paling baik :)

cik sakdi said...

blog aku xade nuffnang pon, so xkesah dua2 kekekeeh

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan