nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Saturday, November 22, 2008

ALamAk, bAHaSa inGGeRis????


huhuhu.....actualy aku nak tido dah nie tapi teringat plak kat pakcik aku...huhuh...sejak kedatangan org france hari tu...die berkobar2 nak cakap bahasa inggeris....haaaaa....pada blogger2 yg dah memang seadanye pandai speaking tu alahai....tak payahla bace post kali ni.....malu plak aku....aku pon bukanya pandai speaking sangat....tapi aku nak bagitau la kan serba sikit...macamane aku boleh bercakap bahase inggeris...walaupown takdela superb sangat.....pada yang terer berbahase inggeris and read this post...hope don't laugh at me k :-)
just wanna share my experience coz aku dilahirkan kat kampong yang majoriti orangnye bercakap bahase jawa dan aku plak memang hampeh tak reti cakp bahase inggeris...hinggalah mase tu aku tingkatan 3.........nak taw?
aku wat dalam bntuk point je la ye....taklah bosan kamu semua nak membace.....ye tak?

  • sentiasa bawa kamus
haaaa...ni memanglah teramat penting.....aku memang susah hati kalau takde kamus.sebab memang banyak perkataan inggeris yang aku tak tau maknenye....kamus u penting....bile korang belek2 banyak kali..mesti kamu akan jumpe perkataan yang berulang2 .....so....automatically u all akan paham...ok!!

  • paham maksud ayat
ni pown penting..huhuhu.....kalaulahhhh kamu tak paham ayat tu....macamane la kamu nak bercakap...huhuhu......dulu kan...bile aku nak bercakap.....aku mesti fikir...ayat ape la yang sesuai....senang macam ni lah...buat permulaan...bile nak bercakap dgn sape2 in english....just say it in a simple way...don't use word that so bombastic.....really....bukan ape....kang yang bercakap pun tak paham ape yang dicakapkan....yang mendengar pun lagi la tak paham kang......u know, when i talk with france people...i used simple word....they can understand....don't worry :-)

  • just say it!!don't shy
hurm...this is also a problem...so guys...after this...dont be shy...dont worry......for the beginning...try to talk with your friends at school..after that to your teacher.....kalau dgn kawan2,senang...tak perlu susah2 nak pastikan grammar la...past tense lah kan....tp itu semua dont worry.....lambat laun akan lancar ....

  • listen to english song
first english song that i interested and i tried to understand the meaning flying without wing by westlife....after that backstreet boy...linkin park...blink182...system of a down...metallica..chriss brown..jordin spark.....hurm...banyak lagu2 sekarang yang sedap2....so.....ape lagi...dengar dan jgn lupe cari maknenye k :-) rasenye care ni lagi berkesan...


aku harap janganlah disalah sangka post aku ni yer...ni cara aku....hurm...maaplah...kalau ada campur2 bahasa melayu ngan english...aku akan cube improve my english ok???biaselah...budakkampung la katekan...blajar kat universiti pun tak abes...huhu...takpelah...ada mase nanti aku sambung belajar lagi :-) aku nak tolong ayah aku kat kampong ni dulu.....perjuangan masih belom selesai...orait..ape lagi.......pada yang tak bersemangat lagi tu.....aku doakan kamu semua lebih bersemangat lagi lepas ni k :-) pada cikgu2 bahasa inggeris dan pengkritik...maap slah silap...bercampur baur bahase melayu inggeris semua.........
take care...

5 comments:

izzaty bassin said...

saya pun jawa..yeaayy!!!

Anonymous said...

ya , tips tersebut memang perlu dipraktikkan .
lagi satu , kalau tengok english movie , jangan baca subtitle malay .
kadang-kadang entah apa dia merapu .
english subtitle pon tak semestinya betol act .
heee ~

aShaBuLz said...

btol2...nak belajar tak perlu malu..huhu~~

irwanmiswan said...

hahaha...izzaty jawe ke???xde rupe pown muke jawe...hihihii......alaaa berrykiss....kdg2 owang english cakap laju sgt...berhabuk...huhuhuh...xpaham gak...huhuhu.......wahai pika....thanx coz support...huhuhu....kalo malu2 susah r nak blajo

izzaty bassin said...

ye laa..jawa totoq..
hahaha
parents pure jawa...!!

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan