nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Friday, November 28, 2008

usahawan berjaya?bersediakah kita????-part 1

kali ni saya ingin berkongsi serba sedikit pada kawan2 dan mereka yang berada diluar sane yang mempunyai minat dalam perniagaan mengenai sifat yang perlu ada dalam diri seorang peniaga,usahawan dan juge mereka yang bekerja.

mungkin artikel pada kali ini agak skema dan formal,ini kerana kelompok pembaca blog saya yang saya sasarkan adalah untuk semua golongan....maap dipinta jika trdapat kesalahan dlm penggunaan bahasa dan ayat.

niat saye bukanlah untuk mengajar tp utk berkongsi dengan kawan2...setelah melihat dan melalui sendiri pengalaman berniaga(melalui pengalaman yang amat cetek ini),inilah yg dpt sy kongsikan:
  • mantapkan asas
dlm ape jua bidang yg kite ceburi,yg paling pnting kite mantapkan dulu asas dlm diri kita agar apa yg kita mencapai target. ibarat sebuah bangunan pencakar langit,mempunyai tapak & asas yg kukuh dibawah untuk menyokongnya berdiri megah.

speaker profesional dan pakar motivasi Sean Roach katakan:

Sean Roach"If you want to learn about business, you need to go to a Business School. If you want to learn about medicine, you go to a Medic School...

Sean Roach adalah seorang speaker, konsultan dan penulis yang berjaya, yang pernah berkongsi pentas bersama nama-nama terkemuka seperti Donald Trump (The Apprentice), Robert Kiyosaki (Rich Dad, Poor Dad).
~Sean Roach
www.seanroach.com


ape yg penting,jika nak ceburi sesuatu bidang(tidak kisah ape jua bidang),pastikan kita kaji dan ketahui dgn lebih mendalam lagi...tanya pada mereka yang berpengalaman...bace blog-blog dan artikel mereka yg telah berjaya dalam arena yang mereka ceburi.



  • nak sangat cepat kaya?? HATI-HATI DENGAN SIKAP INI!!BUANGKANYA!!
saya pun penah mempunyai sifat ini dahulu...HATI-HATI!! (huhu,terkantoi saya)
buang sikap ini wahai kawan-kawan..sifat ini akan membuatkan kite membuat sesuatu sehingga tiada planninga...cuba tanye mereka yg telah berjaya...adakah mereka menjadi kaya dgn sekelip mata??
nk jadi kaya ataupon berjaya kita perlu ada usaha dan perancangan...

Donald Trump semase kecil pun pernah bekerja dgn org laen dgn gaji yg kecil...die juga pernah menyewakan buku2 utk dibaca kepada rakan-rakanya pada masa itu.....anda tidak percaya???

Nabi Muhammad S.A.W semase kecil sudah ikut pergi berniaga...di tgh2 padang pasir yang panas terik...akhirnya Baginda menjadi seorg usahawan yg berjaya...adakah Baginda menjadi kaya sekelip mata???

Dato' Dr Fadhilah Kamsah pula membuat kajian bertahun-tahun dan akhirnya menjadi seorang pakar motivasi yang berjaya....

cukuplh contoh2 yg sy beri....
senang cerita: TAKDE USAHA + TAKDE SEMANGAT + TAK SABAR = TAK BERJAYA

ok...smpai sini je...kang banyak2..pnat nak bace..hehhee.....maaflah if penyampaian kurang memberangsangkan.......saya pun dalam usaha membaiki diri....

2 comments:

Anonymous said...

saya tak minat nak jadi usahawan .
jadi saya baca yang di-highlight aja ya ? :D

irwanmiswan said...

takpe...sekurang-kurangnye ade gak orang yg sudi membace artikel yg tak seberapa kt blog ni...thnx ya

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan