nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Thursday, May 3, 2012

kisah sebalik duit becek, salam kaut, dan salam keruk

SALAM..
pekabo kengkawan semua? sehat? gua baru lepas setelkan kerja yang dok berlambak ni. ni pon belom berape nak siap lagi. gua pon curik mase update blog. harap-harap jangan la bos gua nampak. hehe kerje sendiri mane ade bos. diri sendiri la kena kawal masa. kalau tak pandai bahagikan masa, alamatnye bertimbunlah kerja nak buat huhu.

korang mesti pernah pergi ke rumah kengkawan korang mahupon sedara mara yang buat kerja kawen kan? mase korang jumpe tuan rumah, ape yang korang buat? macam biase, mesti la bagi duit becek kan? tu bahase orang sini. kalau kat tempat lain, ade yang panggil duit sumbangan, salam keruk, salam kaut dan sewaktu dengannya. 

ade yang bagi seringgit, lima ringgit, sepuluh ringgit. kalau yang buat kerja kawen tu sedare mara, maka tinggilah nilai duit tu. kadang2 seratus dua. tak lupe jugak ade yang kadang2 tu bagi sampul kosong je kan? mesti korang pernah buat hehe. pihak tuan rumah pulak, kalau orang tu salam kosong jer, mule la mengata bebukan. kalau bagi seringgit dua pon dikata. ade yang kadang2 ungkit dulu pergi rumah sipulan die bagi RM50 tapi bila sipulan tu ke rumah dia cuma di bagi RM10. mana adil. 

aku berhadapan dengan macam-macam pelanggan. ade yang mengeluh sebab banyak sangat jemputan yang terpakse dia pergi. kalau satu tempat RM10, kebetulan hari tu ade 10 tempat kena pergi. ape tak RM100 jadinya? bila datang ke kerja kawen bukannya makan. minum je. tak berbaloi katenye...

amacam, tu baru sikit gua cerita. sebenarnya banyak lagi ragam yang kita boleh nampak bila cerita bab-bab salam kaut ni. gua belum cari kat internet lagi mengenai hal-hal ni. adakah ia menjadi satu kewajipan ataupaun adat? bukan ape, kadang sampai mendatangkan ketidak ikhlasan dalam hati mase nak beri duit sumbangan/ salam kaut tu. bila tak ikhlas, maka serupa tak payah beri apa-apa. si tuan rumah pulak mengharapkan duit sumbangan yang banyak sebab dia dah buat majlis yang meriah berjuta-juta.

gua bukan nak mengutuk atau mengata. apa-apa pun lepas ni, kalau nak bagi duit sumbangan atau mase salam kaut tu, biar ikhlas. semampu kita. insyallah tuhan akan beri ganjaran setiap ape yang kita beri/sedekahkan. pada tuan rumah, tak perlu buat majlis sampai tak cukup bajet. buatlah semampu mungkin. tak perlu berhutang keliling pinggang. karang duit sumbangan tu tak cukup nak tampung hutang tu, dah mula lah mengungkit itu ini. 

gua mohon ampun kalau ade yang terasa. lepas ni jom search kat cik google atau tanya pada ustaz2 mengenai perkahwinan mengikut sunnah Rasulullah. gua bukan budak baik. serius gua memang jahat. tapi indahkan...kalau ikut cara Nabi...cara Islam. takde sifat tamak...megah...takde la hutang sane sini. tapi manusia kan lain-lain hatinya. terpulang pada diri masing-masing. jangan kata gua memandai-mandai pulak nak bagi nasehat. gua cume kongsi ape yang gua rasa.

PSSSTTT...kalau gua kawen nanti gua idamkan majlis yang simple tapi meriah..gua nak jamu makanan yang sedap-sedap pada yang datang nanti. tak payah pelamin kot. malas nak duduk lama-lama diperhatikan orang. gua bukan hensem pon. kita rancang. DIA yang tentukan.

6 comments:

PCL said...

salam singgah sini tuan umh..

Lan Bingka said...

aku pun rasa malas nak bersanding, datang2 terus makan.. :)

Jujurara said...

ahaha..baru-baru niey ada keje kawin mmber pnye akak.ada yg dlm 1 smpul tu org bg rm 22.50 dah macam mas kawin kat johor.mybe x dpt anknyer bg kat maknyer pn jd la..ahaha.kadang2 pelik jugak tp bnde tuh mmg selalu terjadi pn..

obat asam urat herbal said...

hahaha penyakit bawaan apa ?

Dakara said...

salam kaut tu just adat, tapi last last jadi membebankan. dari ikhlas nak datang, terus jadi tak ikhlas..

Unknown said...

dah jadi mcm 1 kebiasaan plak dlm majlis kawen skang ni..mcm makan kat kodai plak dah makan bayar huhu... :)

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan