nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Monday, June 13, 2011

paku dulang,paku serpih,dan masak lemak pucuk ubi?

assalamualaikum wa rohmatullohi wa barokaatuh. apa khabar kawan-kawan semua? semoge sehat sejahtera la hendaknya yer(cisss...macam ayat buat karangan tak rasmi masa sekolah rendah dulu hehe). tengahari ni korang makan apa? mak aku bekalkan masak lemak pucuk ubi ni hehe. nak join makan sekali tak? ehhh korang mane makan macam aku,korang makan kepsi,mekdi,ikea,baskinrobin,coolblog,ntah macam2 lagi tempat pelik-pelik aku tengok kat blog korang huhu. takpelah,orang kampung macam aku ni makan ni je hehe.

korang kompom penah tegur sesorang ataupun bercakap mengenai seseorang. dan aku rasa hampir semua yang korang cakap mengenai seseorang tu adalah mengenai ketidakpuashatian korang dengan tingkah laku seseorang itu. atau dalam bahasa saintifik nye mungumpat,mengata dan yang sewaktu dengan nya. aku pun tak terlepas. kadang2 bila kawan aku dah bukak cerita pasal orang ni,maka aku pun turut menjoinkan diri. aku pun turut insan yang mudah lupa.

kita sedar tak,dalam masa kita bercakap pasal hal orang lain tu,diri kita ni pon sebenarnya sama je. entah-entah masa kita cakap pasal orang tu,diorang pun tengah bercakap pasal kita. apa kita rasa kalau orang dok cakap pasal keburukan kita?mengutuk kita dari belakang mahupun depan? kita sakit hati kan? tapi bila kita cakap pasal orang lain,wahhhhh tak ingat ape dah. main semburrrr je kan? ntah betul ntah tak cerita tu pun tak tahu. 

mulai hari ni,aku ingatkan diri aku,jauhkan diri dari mengata orang lain. nak nasehatkan orang pun aku segan sebab diri aku ni pun belom perfect lagi. dan aku tahu,takde orang yang sempurna dalam dunia ni. semua orang pernah membuat kesilapan. kan? sama-samalah kita berubah. kalau dalam dunia blog ni,jangan la dok kutok blog tu sana sini,macam tu macam ni,tapi blog sendiri pun lebih kurang.diri sendiri pun tak betul lagi kan?boleh nak nasihat,tapi dengan cara yang betul la. sekian

penutup: daripada korang makan kawan sendiri,baik korang makan masak lemak pucuk ubi  sedap wooooo keh3.bismillah.

6 comments:

Unknown said...

suka entri ni.cakap tak serupa bikin.suruh org buat baik.tapi diri sdiri pergi tikam no ekor.erk.sentap kejap

zarul farhana said...

lma xmkn tue...
sok blik kg mtk mak masak la....sdap2 tue....

CintaZulaikha said...

akak pon masak, masak lemak cili api tadi...

mmg betoi, buat pent mengata org. baik makan nasi dr mengata org..huuh~~

Unknown said...

Mekasih ingat mengingatkan...kekadang akak selalu gak nk hindarkan diri dr mendengar org mengata org lain tp lagi dicuba lg kuat dia dtg..dan yg paling tak best bila org tu cerita si anu tu mengata akak..betullah mcm BK cakap..kita kata org org kata kita juga...

AZRI said...

benar sungguh pernyataan ini.setuju:)

Hans Hanis said...

hahaha
betul2
setuju sangat
yups
kadang2 orang yang kata pun sama macam yang mengata
so,kesimpulannya elakkan dari mengata keburukkan orang kan
:-)

Wanita Sensitif Kan? Setuju Tak?

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan