nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Saturday, August 25, 2012

tertonggeng di pagi raya

SALAM...
salam aidilfitri maaf zahir batin dan salam lebaran kepada rakan-rakan kat luar sana. macamane hari raya kengkawan semua. harapan gua moge hari raya tahun ni meninggalkan seribu kenangan manis kepada kalian semua. gua ingin ceritakan satu kisah yang terjadi di pagi hari raya...kisah ahmad dan fizi...

hari raya ke 5...ahmad bercadang ingin beraya ke rumah fizi. fizi merupakan kawan baiknya sejak sekolah lagi. setibanya ahmad di depan rumah fizi, ahmad berdiri kaku seketika. melihat rumah fizi yang sememangnya mewah. setiap sudut luar rumahnya di hias indah. itu belom dikira 2 biji kereta baru yang fizi beli untuk raya tahun ni. sebuah kereta tempatan yang ade lambang harimau berlampu LED di depan dan sebuah kereta import sporty kegilaan remaja sekarang. 

ahmad memang kagum dengan kemewahan yang dimiliki sahabatnya. ingin dia menjadi seperti fizi. tahun ini, seperti tahun-tahun lepas, ahmad hanya menyambut hari raya dengan cara amat sederhana. maklumlah, ahmad hanya bekerja kebun. 

tiba-tiba ahmad ternampak fizi sedang menonggeng-nonggeng di beranda rumah. pelik ahmad melihat tingkah laku fizi hari itu. ahmad bergegas mendapatkan fizi. kelihatan fizi sedang menanges teresak-esak. ahmad memberanikan diri bertanya kepada fizi ape yang telah berlaku. fizi dengan tersedu-sedu berkata, "aku diberhentikan kerja mat...tempat kerja aku nak kurangkan kos. macamane aku nak bayar hutang-hutang aku yang bertimbun tu. aku menyesal mat, nak bergaya mase raya punye pasal, aku sanggup beli itu ini. duit simpanan aku pon habes mat...."

ahmad terdiam, tak mampu berkata apa-apa...

cerita di atas hanyalah rekaan semata-mata. tetapi dalam dunia nyata...mungkin ada...

No comments:

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan