nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Monday, December 3, 2012

fertigasi cili: cabaran yang telah gua hadapi (bahagian 2)


SALAM sejahtera kepada kengkawan semua. mesti ada antara korang yang marah kat gua sebab lame sangat tunggu gua update blog ni huhu. itupun kalau ade yang tunggu la kan. kali ni takmau mukadimah panjang lebar, terus kepada cabaran ke dua yang gua hadapi sepanjang gua jalankan projek fertigasi cili ni. cabaran yang gua kongsi ni sebenarnya untuk ingatan diri gua sendiri di masa akan datang. 

Cabaran daripada orang sekeliling.
Orang sekeliling juga memainkan peranan dalam apa jua kerja yang kita buat. Lebih-lebih lagi mereka yang selalu memandang rendah akan usaha orang lain. Yang tak yakin dengan keupayaan kita. Gua akui semasa permulaan projek fertigasi ni, ramai yang kata yang gua takkan bertahan lama. dan fertigasi cili ni bermusim. lama-lama gua takkan bertahan. Paling lama 6 bulan. Terima kasih pada mereka yang berkata demikian. Gua harap korang akan lebih berjaya daripada gua. 

gambar: bekerja tatkala hujan amat menyejukkan. habis basah luar dan dalam.

Tak kurang jugak mereka yang memberi cadangan yang
berbagai-bagai. Ingat, jangan kita telan bulat-bulat cadangan mereka. Sebab bila gua tanya balik kat diorang, "awak dah pernah buat fertigasi cili ni?"..maka mereka berkata, "tak pernah cuba pon, saye pon dengar dari kawan-kawan cerita kat kedai kopi tu." 

Gua tanye balik kat kengkawan, adakah korang nak ikut nasihat mereka yang belum sekalipun mencuba dan hanya mendengar cerita di kedai kopi?

Penyelesaian:
Buang yang keruh, ambil yang jernih. Kuatkan hati. Tanya mereka yang lebih berpengalaman. Jangan tanye gua. Gua baru setahun jagung.

Maaf salah silap. moge kita sama-sama berjaya.

1 comment:

Nadia Johari said...

truskn usha bro..wa sokong lu..cayok2..pedulikn kate2 org..nnt org tu gak yang jeles tgk lu brjy..=)

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan