nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Sunday, January 5, 2014

fertigasi cili: isi sabut kelapa ke dalam polibeg

Selamat pagi kengkawan semua...
Ramai juga yang bertanya kepada ku, adakah aku gunakan media lain selain sabut kelapa dalam tanaman fertigasi cili ku. Kalau dulunya memang aku ada gunakan campuran sabut, sekam padi  dan apa lagi satu aku lupa. Tapi setelah itu, aku gunakan sabut kelapa sahaja dalam projek fertigasi cili ku. 

Baru-baru ini, aku dapat tahu, sistem fertigasi menggunakan sabut kerana cuaca di Malaysia tidak menentu. Kadang panas terik sehingga air mencapai suhu 50 darjah celcius. Agak kurang elok untuk pokok. Dengan menggunakan media sabut ini, suhu air yang panas ini dapat direndahkan. Aku pun tahu ilmu ni daripada seorang abang yang pernah bereksperimen dengan sistem fertigasi ni. Andaikata ada salah silap, tolong betulkan.

Apa-apa pun, pengalaman aku, walaupun aku hanya menggunakan media sabut sahaja, pokok tetap sihat. Buah tetap lebat. Aku gunakan polibeg 16 x 16. Aku lipat sikit atasnya supaya mudah pegang dan aku isi sabut mampat mampat. Biasanya 1 guni sabut kelapa boleh dapat 4 polibeg. Tapi selepas ini aku akan cuba bereksperimen dengan polibeg bersaiz 18 x 15 sebab ade seorang teman berkata polibeg yang lebar akan menghasilkan buah yang lebih banyak. Apa-apa pun penjagaan pokok jangan lupa pula YA. 

 gambar: berlumba isi sabut sebab nak dapat hadiah

gambar: kecik-kecik dah buat muka menggoda haha

No comments:

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan