nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Sunday, April 19, 2009

Dr. Rubiah dan familyku

salam to all my frens..
nampaknye dah lame sangat aku tak menconteng-conteng dalam blog ni.

Semalam(18 april 2009) penceramah bebas, Ybhg. Dr. Robiah Kulop Hamzah telah dijemput untuk memberikan ceramah di sekolah kebangsaan kampungku dengan ceramah yg berkisar mengenai motivasi keibubapaan. Mengikut kata ayahku, memang ramai yang hadir & tidak kering gusi dibuatnya. Dari awal hingga akhir ceramah, semua tak tahan gelak. Pada malamnya pula beliau dijemput menyampaikan ceramah mengenai maulidurrasul di masjid berhmpiran kampungku. Suasananya berbeza pula kerana dari awal hingga akhir, semua yg hadir terpaku, ade yang tertunduk insaf, tiada sebarang gelak tawa.

Apa yang meggembirakan aku ialah kesudianya untuk berehat di rumahku. Pada mulanya bila dijemput, beliau bertanyakan mengenai hotel, ialah, sebelah petang dan malam beliau kena berceramah so kena la berehat. Ayahku mempelawanya supaya duduk berehat sahaja di rumahku. Alhamdulillah, beliau bersetuju. Dr Rubiah menggelarkan dirinya umi.

Aku pulang dari kerja agak lewat, sekitar pukul 7 lebih. Sampai di rumah, umi sedang berbual dengan mak ku. Aku pun join la borak. Ya tuhan, memang peramah orangnya, senang nak berborak...dah macam family sendiri.
Umi, mak, dan aku
Umi sempat memberi kata2 semangat kepadaku........"wan,walaupun wan dah berhenti belajar di universiti, wan sebenarnya belom berhenti lagi, wan pun tengah belajar, belajar dalam suasana yang lain, wan anggaplah wan sekarang dah tukar fakulti k, just think positive.".....itu katanya...katanya lagi..."wan sekarang dah temui jalan short cut....wan cume perlu pertahankan"...aku pula beritahu pada umi..."tapi umi...walaupun wan dpt jln shortcut, ia ibarat wan kena tempuh jalan raya yang banyak dengan batu umi."...umi pula beritahu lagi.."memang wan...wan kene sabar...wan minat kan dengan ape yang wan buat sekarang???wan selesakan??so go on...just think positive k...work hard"
adik, umi, mak
Umi memang kuat makan..huhu...sambil berborak2 sambil mengunyah kacang yang memang sedia ada di meja umah aku. Pada sebelah malamnya, umi pergi menyampaikan ceramah di masjid, aku pula membawa anak lakinya pergi membeli sedikit ole2 untuk dibawa pulang. Selesai sahaja ceramah, umi mntak izin untuk bergerak terus ke pontian kerana mengendalikan kursus pada hari ini(19 april) bersama2 Dato' Fadzilah Kamsah. Sebelum berangkat, umi mencium ibu & adik2 ku. Umi sempat berpesan...wan...work hard.....aku faham maksudnya...tiada kerja yang mudah...semua ada dugaan dan cabaran.....

Umi...insyaALLAH jika tiada aral melintang, wan akan datang ke rumah umi :-)


4 comments:

.millalara. said...

idup mesti sentiasa hepi abg botaq~~ (^__^)v

tayar tubeless said...

salam saudara..
saya mansur dari kl..
ada no contact dr. rubiah tak?
saya berminat untuk dia bg motivasikt budak2 muslim kat sekolah sya..
maklum lah anak2 orang kaya mereka perlukan motovasi dalam beragama..

harap saudara dapat membantu
kalau ada boleh pass ke emel saya..
qulh_led@yahoo.com
terima kasih n jazakumullahi khair..

Unknown said...

salam .saya juga berhajat untuk mendapatkan no contact beliau .harap akhi sudi beri pertolongan .

moga Allah beri pahala yg banyak .amiin

afathi21@yahoo.com

Anonymous said...

salam en..maaf,ana just nak tanya boleh tak ana nak no tel ust rubiah,untuk ana jemput berprogram di kampus ana..
hamizah UKM KL..
no tel (019-4514042)

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan