nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Thursday, April 30, 2009

Luarannya alim, tetapi.....

Salam rindu kepada kawan2 ku sekalian.

Pada yang sentiasa membaca akhbar, mesti anda semua terbaca tentang kisah2 pak-pak alim kita yang menipu rakan sesama agama? Masih ingat lagi kisah orang alim yang kononnya membuat projek menternak ikan keli, dia berpakaian jubah, serban, mengaku sebagai professor tetapi sebenarnya dia menipu orang2 yang telah melabur puluhan ribu ke atas projek tersebut. Kedua, masih ingat lagi kisah orang yang berjanggut, berkopiah, tampak alim, datang ke rumah dengan alasan ingin mengubati anak pelangganya yang sakit, tetapi akhirnya dicabul? ketiga, baru2 ini, masih ingat kisah ustaz prepaid? yang membaca ayat2 pelaris dan akhirnya semua duit orang yang melabur denganya lesap??? ada banyak lagi sebenarnya.....

Untuk pengetahuan korang, kawan aku sendiri, kene tipu, penipu tersebut datang ke ofis, lagak alim, denga pangkal namanya Haji, dia ingin meminjam duit, setelah diberi pinjaman, akhirnya orang itu lesap entah kemana. Bila dibuat report, rupa2nya syarikat2 lain pon terkena juga.

Dan baru sahaja sebentar tadi, kawanku telah terjumpa satu laman web pengedar topap, lengkap dengan kalimah2 Allah.. kawan aku pada mulanya terdetik ingin mencuba kerana keuntungan yg disediakan cukup lumayan, tetapi dia tergerak untuk check.....dan akhirnya, terbongkarlah siapa di sebalik ayat2 manis...rupa2nya...alamat yang disertakan dalam setiap laman web nya berbeza2....dia juga menjual produk yang berbagai2.....

Maaflah kalau artikel kali ini agak panjang lebar, bukan maksud aku hendak memperkecilkan golongan alim ulama' . Ape yang aku kesalkan, mengapa ada orang yang menyamar sedemikian rupa semata2 untuk menganiaya orang lain.

Entahlah, agaknya apa kepuasanya buat macam tu? ada ke ketenangan?
biarlah kita hidup sederhana tetapi rezeki kita semua tu diberkati.

BERHATI- HATILAH KAWAN2,

LUARAN YANG TAMPAK MANIS TAK MENJANJIKAN YANG ELOK DIDALAMNYA SEPERTI PELAM YANG ELOK LUARANYA TETAPI DIDALAMNYA TELAH DIMAKAN ULAT

maafkan salah silap

aku insan biasa,



4 comments:

ariffredzuan said...

hehe siapekah jejake yg terdetik tu??
hehehe betul3..
ingatla kwn2, dgn sedikit ilmu yg kita ade, manfaatkan la dgn sepenuhnye... jgn mudah terpedaya dgn setiap perbuatan yg hendak kita lalukan.. semoge kite semua dilindungi Allah

drosophilla albino said...

sabar je la why..
ni la manusia, macam macam jenis ada...
so tak leh nak hukum orang melalui luaran jer...

~ena~ said...

kesimpulannye,,kte x bley menilai org dr luaran..
dlm nampk alim..tp dlm nye?
siape yg tau..

DeQ-Wan said...

tu ko taip bukan ko nyanyi tak reti beza ker?

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan