nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Tuesday, June 22, 2010

penjara pudu sudah tiada


salam kengkawan...hari ni tergerak aku nk cAri maklumat pasal penjare pudu yang dirobohkan malam td. aku pon dah bape kali lalu kt depan penjare ni. aku pon penah try jengah2...tp mane boleh..huhu...agak seram la..yerla..bkn ape..penjare maa..mcm2 kisah ade.

penjara ni boleh dianggap sebagai tinggalan sejarah kerana usia nya sudah melebihi seratus tahun. pagi td tgh dok keje...aku dengar le radio era...ade pemanggil tu bgtaw..ade antare rakyat malaysia yang hadir siap amek serpihan tembok nak dijadikan kenangan. aku pon cr la maklumat2 yg leh dipercayai....jom kite tengok......

  • penjara pudu yang dulu namanye Pudu Goal dibina pade 1891 dan siap sepenohnye pada 1895 kat tanah seluas 10 hektar.

  • pada tahun 1985 penjare ni mencatatkan jumlah banduan tertinggi iaitu 6550 orang pade suatu mase menyebabkn banduan terpakse tido bergilir2.

  • muralnye yang menghadap jalan pudu dan jalan hang tuah merupakan mural terpanjang didunia iaitu 384 meter dan tinggi 4.5 meter yg dilukis oleh banduan dengan 2000 liter cat.

  • mona fendi dipenjarekan di sini atas kesalahan mengerat 18 mangsenye. (seram plak aku)

  • botak chin pernah dipenjarekan di sini.

inila beberape fakta yang aku dapat. rupenye banyak yang aku tak tahu. huhu. anyway sebab ape penjare pudu ni dirobohkan. aku pon kurang pasti. ape yang aku harapkan sebagai rakyat Malaysia, ape jua projek yang hendak dibangunkan dapat memberikan manfaat pade KAMI SEMUA.

kalo nk tgk gambo2 penjare pudu dan maklumat2 pasal penjare ni.leh lawat kat sini JABATAN PENJARA MALAYSIA


No comments:

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan