nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Wednesday, March 28, 2012

masalah ibarat taik hidung keras

SALAM...
makin lama makin malas gua nak mengupdate blog. gua pon tak tau kenape. agaknye gua bukan dilahirkan untuk menaip mahupon menulis. mungkin jugak gua makin takot nak menaip sebab takot tersebarkan cerita2 palsu. bahaye woo, kalau salah info boleh porak peranda hidop orang. yerla, sekarang pon dah macam2 masalah berlaku kat masyarakat kita kan. bukan je masyarakat kite, kat diri kita pon same. nape tak caye?

sebab tu gua kata masalah ni ibarat taik hidong keras, kenape? sebab taik hidung ni sentiase ade kan? dah namenye taik hidung. lagi2 kalau keras, memang payah nak korek. sakit. nak kena basahkan jari ka, putik kapas ke, slow2, bersihkan taik hidung tu. haaa, paham? memang la nampak gua ni pengotor, tapi tu la hakikat, kalau ade masalah, kite kene tenang, senyum, rehat kejap. dah tenang, baru boleh cuba fikir langkah nak setelkan masalah tu, baru tak kelam kabut.

jangan sesekali ambik jalan mudah bila kite ditimpa masalah. amek pisau mak nak potong sayur tu buat ape? nak kelar tangan? yang hang dok rembat kain pelekat bapak hang tu kenape? nak gantong diri? bawak mengucap, kita ni dah le banyak dosa, makin nak buat dosa besor pulak nak buat ape. nak bunoh diri sebab putos cinta? lagi la gua takleh terime, lu bunoh diri pon bukan dapat ape, awek/pakwe lu leh cari pengganti lain. lu? dapat ape? ulat dalam tanah?

sebelom gua taip panjang lebar, baik gua akhirkan dengan ayat bawah ni, paham ke tak paham lantak korang,

"anggaplah masalah yang menimpe kite sekarang ni satu pengajaran hidup, yang mematangkan kite, bukan satu bebanan"

sekian dari budak botak dari kampung

4 comments:

mizzkechique said...

agak tersirat gak entry ni...

Awie Omar said...

ya betul. semua orang ada masalah. jgn ingat diri sendiri yang ada masalah. fikir balik masalh tu berpunca dari mana. Dah tahu InsyaAllah fikiran kita tak terasa sangat bebannya. jika salah kita, anggap la ia satu pengajaran.

Yasmin Aris II said...

haha . ayat kotor yg penuh makna tersirat :P

hihi . betul2 . masalah tu yg mematangkan kite !

Camy Alya said...

Woha ! Tapi tak paham jugak. Kenapa mesti taik idung? :P

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan