nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Friday, April 26, 2013

fertigasi cili: 23 hari dalam polibeg

Bismillah...
Harap kengkawan semua sihat-sihat la ye. Hari ni aku tergerak nak update blog memandangkan sudah lama blog ni bersawang. Seperti semua sedia maklum, 30 Mac 2013 aku telah siap memindahkan 500 benih cili ke polibeg. Kali ini aku buat di tapak kedua iaitu di tepi rumah tunangku, Cik Pija. Tapak lama akan aku tanam juga tapi ambil masa sedikit untuk aku kemas. Maklumlah, aku bukan ada pekerja. Cili ni pun kira kerja sampingan je. Sebab tu buat sikit-sikit. 

Walaupun tanaman kedua aku di tapak pertama kurang menjadi akibat serangan kulat, aku tetap teruskan usaha aku dalam projek fertigasi cili ni. Ada yang memperlekehkan usaha aku. Ada yang kata ini semua ikut musim. Semua orang nak buat. TAPI ingat... memang ramai yang buat projek fertigasi ni, tapi ramai mana yang bertahan? Aku harap aku bukan hangat-hangat tahi ayam. Selagi aku mampu, aku akan usahakan sebaik mungkin projek ni. Keluarga aku pun menyokong usaha aku ni. Takkan aku nak sia-sia kan sokongan diorang?

Toksah merepek panjang lebar, kang korang bosan. Kat bawah ni adalah gambar pokok cili aku berusia 23 hari dalam polibeg dan alhamdulillah, setakat ni masih sihat dan ketinggian mencecah 2 kaki lebih.



gambar: Cik Pija suka bergaya di kebun cili ni

gambar: terime kaseh abah bagi peluang aku menanam kat tepi rumah abah hehe

a
gambar: harap pokok cili ni boleh membesar dengan sihat dan kuat.

1 comment:

MDA Arif said...

salam
saya ada bekalkan baja cecair mikro Bio-One-Plus untuk tanaman fertigasini.
campuran baj A+B
didalam sebotol terkandung 7baja
baja buah,baja pokok, baja daun, hormon, perlindungn dan vitamin
sekiranya ada pertanyaan boleh la hubungu saya
arif
email: mdaarifent@gmail.com
FB: mda arif
phone: 0124501152

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan