nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Sunday, May 26, 2013

bahaya SEBENAR mandi malam yang perlu kita tahu

Bismillah, selamat pagi kengkawan semua, harap semua sihat sejahtera hendaknya. Pergh, dah macam tulis karangan pulak. Korang pernah tak dengar mengenai mandi malam yang menjadi punca kepada penyakit paru-paru berair? kalau yang lepas aku ada ceritakan mengenai bahaya panadol, kali ni aku nak bercerita mengenai bahaya mandi malam pulak. 

Bahaya ke? Semestinya merbahaya jikalau anda mandi pada waktu malam, sekiranya anda tidak menutup pintu bilik air mahupun anda mandi dalam keadaan bogel. Adalah lebih selamat sekiranya anda mandi memakai kain mahupun boxer. Bukan ape, mane la tau ada mata-mata jahat dok skodeng kan.

Ape aku dok melalut ni? huhu. OK2. Terus pada tajuk kita mengenai mandi malam ni. Dulu nya (sehingga sekarang pun) aku masih percaya bahawasanya mandi malam boleh menyebabkan paru-paru berair. Ini kerana semasa aku kecil dulu, seorang penduduk kampung aku meninggal dunia akibat paru-paru berair. Menurut kisah penduduk kampung, arwah ni selalu balik kerja lewat malam. Boleh dikatakan hari-hari arwah ni balik waktu malam dan terus mandi. Bila dia meninggal dunia, doktor mengatakan dia menghidap paru-paru berair. Sejak dari kejadian itu, aku takut nak mandi malam. 

Tetapi, sejauh manakah kebenarannya?

Aku terbaca harian metro sebentar tadi, korang boleh baca sendiri. Jadi, selepas ini, jangan takut untuk mandi malam mahupun mandi wajib.

"Tidak, mandi malam tidak memudaratkan kesihatan mahupun mendatangkan penyakit paru-paru berair, yang dikaitkan dengan masalah Pulmonari Edema dan pneumonia.

PE merujuk kepada masalah pengumpulan air berlebihan pada ruang antara tisu dan organ. Ini menyebabkan bahagian berkenaan kelihatan berair serta bengkak, justeru mengundang salah faham ramai yang tidak peka dan kurang inisiatif dalam pencarian sebenar dunia perubatan.

PE diakibatkan kecederaan pada permukaan paru-paru dan kegagalan fungsi bahagian kiri (left ventricle) jantung. Ia tidak disebabkan oleh jangkitan atau kemasukan wap air ketika mandi. Perkara ini tidak mudah seperti apa yang bermain dalam fikiran pembaca yang mempercayai salah faham mandi malam."

di atas ini adalah petikan dari harian metro, baca berita penuh di sini
gambar hiasan : ibu kucing memandikan anak angkatnya dengan menjilat

1 comment:

Rozuan Ismail said...

betul tuh tapi kadang2 mandi gak malam kalau balik kerja lewat, lepastuh badan melekit.huhu.tapi tak delah mandi mcm siang hari. just basahkan badan tak nak bagi melekit

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan