nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Monday, May 27, 2013

tips penjagaan Sugar Glider - (Sugar Glider Malaysia Group)

Bismillah...
gambar sugar glider ku tahun lepas, bertarikh 23 Mei 2012

Selamat pagi kengkawan semua. Setiap orang ada binatang peliharaan masing-masing kan? Ada pelbagai sebab yang membuatkan kita tertarik ingin membela sesuatu binatang. Kali ini aku nak berkongsi sedikit tips yang aku dapat dari group SUGAR GLIDER - MALAYSIA (SGM). 

gambar sugar glider ku tahun lepas, bertarikh 26 Mei 2012

Group ni memang best sebab tak kedekut ilmu dan cara diorang menyampaikan ilmu pun santai dan berkhemah. Aku dah membela Sugar Glider ni lebih kurang 2 tahun dan baru tahun ini aku join group SGM ni. Sekarang Sugar Glider ku sudah 11 ekor dan aku rasa dah 12 kot sebab aku nampak ade yang mengandung. Apa-apa pon semoga SG aku bertambah banyak dan sihat semuanya. 

gambar sugar glider ku tahun ini, bertarikh 27 Januari 2012

Tak lupa juga terima kasih atas komen berkhemah encik anonymos terhadap aku. 

di atas ini adalah komen si anonymous di entry http://budakkampung39.blogspot.com/2013/02/sugar-glider-gua-dah-11-ekor-macamane.html. terima kasih di atas komen membina anda. Dari kecil mak aku ajar aku bersabar dan tegur orang dengan cara baik jadi aku tak dapat nak balas komen si anon ni. Aku doakan si anon ni bahagia je la ye.

gambar sugar glider ku tahun ini, bertarikh 31 Januari 2012

Di bawah ini adalah antara ilmu yang dikongsi oleh rakan2 SGM kepada aku supaya aku dapat membela SG aku dengan lebih baik. 

dari SN:  Sugar Glider tak boleh bagi makanan kucing, memang nampak sihat tetapi dalaman kita tak tahu. Sediakan sleeping pouch supaya SG tidak kesejukan. boleh bagi sugar glider makan telur rebus (putih telur je) dan ayam rebus.

dari AP: masing2 ada pengalaman, mungkin ada SG yang mati sebab salah bagi makan.

dari FK: suratkhabar tak boleh buat lapik sugar glider tidur sebab ada chemical, bahaya untuk small pet. 

dari NMAE: buat sangkat atau tempat tidur lebih untuk elak inbreed (sumbang mahram)

sebenarnya ada berpuluh komen yang aku dapat bila berbincang dengan otai2 SGM ni. kalau nak baca keseluruhan perbincangan kami, korang boleh KE SINI

gambar sugar glider ku tahun ini, bertarikh 28 Mac 2013

Jadikan FB kita tempat anda mencari dan berkongsi ilmu. Bukan dok berpoya2. 

Selamat menjamu selera dan selamat menjaga sugar glider dengan baik. 

13 comments:

eyka said...

Pluzzz...nak satu!!

widad said...

alhamdulillah..terima kasih atas perkongsian..

Julia Syahida bt Syahril said...

newbie sg..seko xpasal2 da mati..tggl seko aku nk jge btul2 smpai jd tokan sg mcm ko..hrp dpt mmberi tnjuk aja.. :)

Anonymous said...

Ana nak beli satu

Anonymous said...

Syok lh byak sg caya lah bro

Anonymous said...

Syok bro ada bnyak sg tima kasih atas perkongsian maklumat ni

Anonymous said...

Nak beli satu :'(

Anonymous said...

Irwan. I'm newbie for jaga SG. Boleh tak bagy dia makan rambutan?

Unknown said...

Salam..sy bru bela sg ..tp jrang minum sir..knpe ye..?

Anonymous said...

Salam..sye bru bli sg ..tp die agak liar& bulu die pon gugur..bole sye tahu macam mane nak atasi masalah ni..

Anonymous said...

Ahmad Ridhuan...tu mungkin dia dh mengandung lah..

Unknown said...

tu sg jantan..mmg ada mcm lebihan daging yg trgantung

Syasyamarini said...

Nakk tanyaaa..sy baru beli 2 ekor sg jantan,baunya ya Allah semerbak 1 umah.macam mana nak hilangkan bau hancing tu yaa? Da pening pkir macam mana nak hilangkan bau,bdak2 umah da bising2 daa..reply kat sy through ws 0139953916

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan