nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Thursday, December 4, 2008

aDuHai....Dah TuA AkU RupEnYeR..

salam hormat rakan2 ku...aduhaiii...agak lame gak la kan saya tak meng'update' blog saye ni...maaplah kan...agak bz lor....ape2 pown kene senyum sentiase coz senyum dpt mengubat hati kite...tp hati2 dgn senyuman yg membunuh...hahaha..... ok lah...dipendekkan cerita....malam td...saya dan kawan duk sembang2 pasal lagu lama....tiba2 saya teringat satu lagu yang penuh menyentuh perasaan saya...wajah rahsia hati...nyanyian ogy ahmad daud dr filem ali setan.. "dalam kehidupan ini yang terindah...melalui usia remaja...senda gurau suka duka...sering berganti...meninggalkan kesan abadi...."

nak taw nape saya sedih bile dengar lagu ni??? coz zaman remaja ni lah macam2 bende kite wat dan kita nak cuba....zaman remaje ni lah zaman kite hadpi macam2 dugaan dan cabaran.......bila saya kenang2 balik.....zaman remaja ni jgn kita sia2 kan....

pada saya, usia remaja adalah umur 20 hingga 25 sahaja kerana majoriti kita semua dalam perjalanan mencari ilmu ketika waktu itu...jd jgn sia2 kan bile ade peluang mencari ilmu ketika usia muda kite krn mase ini adalah mase yg fresh jika hendak menuntut ilmu....belajar rajin2..usaha...doa...tawakal
...tak kira kat mane kita belajar...malaysia...jordan...egypt..australia.....kat mane sahaja.......pastikan bile kita melangkah kaki ke rumah.....kita berikan...kita tunjukkan segulung scrool keramat yang dinamakan diploma...ijazah...ataupun master......biar ibu bapa berlinangan air mata.....dgn kejayaan kita....bile umur 26.....jgn berlengah2 lg...kita rancang masa depan kita....kita cari pekerjaan....pekerjaan yang tetap...untuk kita stabilkan ekonomi diri kita dan juga membantu ibu bapa kita yg selame ini berhempas pulas mengerah keringat mencari sesuap nasi untuk anak2 emas mereka....

umur 30...kita dah sepenuh nya tinggalkan usia remaja kita...saat ini pasti kita sedih....teringat zaman muda2....apa2 pun perjuangan perlu diteruskan...tanggungjawab semakin bertambah....dgn adanya isteri & anak2...membuatkan kita lebih matang.....lebih bertanggungjawab...dan jgn lupa...jadikan diri kta lebih dekat kepada tuhan...kita perlu ada target...rancang masa depan kita....pastikan umur 39 adalah umur last utk kita berhempas pulas...bila umur 40...kita sudah boleh rilex kan sikit badan kita..kita boleh tumpukan lebih lg masa utk family dan ibadah kita...dan bila umur menjangkau 63....hati2 lah.....kerana...kita semakin hampir ke tempat asal kita...tanah...

post kali ini hanyalah coretan dr insan kerdil yg kurang ilmunya....umur kita tidak tahu smpai bila...mungkin esok...kita tiada...wallahualam....

coretan saya pada kali ni bukanlah niat utk mengajar,tapi sekadar coretan pendapat saya untuk dikongsikan dgn kawan2 semua...jika ada salah silap...maap dipinta kerana saya hanya insan biasa.....

No comments:

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan