nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Sunday, December 14, 2008

jaga kata-kata kita....try it yourself

terima kasih pada rakan yang telah memberi sumber ini kepada aku untuk dikongsi pada yg lain......... eksperimen ini dibuat utk membuktikan kesan kata2 dan pertuturan harian kita terhadap persekitaran kita.......jika ada masa....luangkan lah sedikit mase untuk membaca...insyaAllah tidak rugi......




Sebaiknya kita semua mulai mengendalikan Kata-kata yang keluar dari mulut kita dengan Kata-Kata yang Positif dan Baik.

Setelah mendengarkan info tentang pengaruh Kata-Kata Negatif terhadap Air yang ditulis dalam buku " The Hidden Messages in Water " karya Masaru Emoto dan pada halaman 31 buku tersebut
disebutkan tentang banyaknya orang yg melakukan percobaan, sayapun tertarik untuk melakukannya sbb:

1. Tempatkan Nasi sisa yg sdh didiamkan semalaman kedalam 2 toples dgn jumlah yg sama, kemudian ditutup rapat.
2. Masing-masing toples di tempelin label y
g berisi kata2 sbb:
3. Toples A : " Kamu P
intar, Cerdas, Cantik, Baik, Rajin, Sabar, Aku Sayang Padamu, Aku Senang Sekali Melihatmu, Aku Ingin Selalu di dekatmu, I LOVE YOU, Terima Kasih.
4. Toples B : " Kamu Bodoh, Goblok, Je
lek, Jahat, Malas, Pemarah, Aku Benci Melihatmu, Aku Sebel Tidak mau dekat dekat kamu "
5. Botol 2 ini saya letakkan t
erpisah dan pada tempat yg sering dilihat, saya pesan pada istri, anak, dan pembantu untuk membaca label pada botol tersebut setiap kali melihat botol2 tersebut.
6. Dan inilah yang terjadi pada nasi ters
ebut setelah 1 minggu kemudian :





Nasi dalam botol yg di bacakan kata-kata Negatif ternyata cepat sekali berubah menjadi busuk dan berwarna hitam dgn bau yg tidak sedap.
Sedangkan Nasi dalam botol yg di bacakan kata-kata Positif masih berwarna putih kekuningan dan baunya harum seperti ragi.

Nah Silahkan teman-teman mencobanya sendiri.
Kalau di buku di katakan ada yg mencoba dgn tiga botol dimana botol ketiga tidak di beri label apa2 alias diabaikan / tidak diperdulikan, dan ternyat beras dlm botol yg diabaikan membusuk jauh lebih cepat dibandingkan botol yg dipapar kata " Kamu Bodoh".

Bayangkan apa yang akan terjadi dengan anak-anak kita, pasangan hidup kita, rekan-rekan kerja kita, dan orang-orang disekeliling kita, bahkan binatang dan tumbuhan disekeliling kita pun akan merasakan efek yang ditimbulkan dari getaran-getaran yg berasal dari pikiran, dan ucapan yang kita lontarkan setiap saat kepada mereka.

Maka sebaiknya selalulah sadar dan bijaksana dalam memillih kata-kata yg akan keluar dari mulut kita, demikian juga kendalikanlah pikiran-pikiran yg timbul dalam batin kita.

Semoga tulisan ini bermanfaat untuk kita semua.

Sekian dan Berterima kasih kepada sesiapa yang membacanya..

2 comments:

muiz said...

aiyooo...
eksperimen ni x valid la...

1- xde control measure @ melayu panggil pembolehubah yg dimalarkan...

2- bleh jadi exposure time kpd microbs (hidupan mikrobiologi) antara 2 balang tu x same...

3- bleh jadi si pembuat eksperimen x jage kebersihan semase membuat eksperimen ni. so contamination bleh berlaku semase menyediakan alat dan radas eksperimen...

Nevertheless I believe that kind words do help ( of course not in microbs in those jars) in terms of promoting serenity thus calming this hostile world...

budak kampung said...

thnx muiz atas teguran.....maybe what u said is true....ape yg pnting perkara yg nak diketengahkan....
maap if ade kesilapan dlm post ni.....jika eksperimen ini tak benar....maafkan aku...aku hanya ingin sebarkan.....sekadar pengajaran pada mereka yg menikam belakang...memfitnah....mcm2 lg....anyway muiz...thnx coz sudi singgah ke blog n read da post...

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan