nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Monday, December 8, 2008

PeNgoRbAnAn...SuDaHkAh KiTa??(istimewa raya korban)

bila tiba raya haji ni..teringat kita tentang kisah pengorbanan dua insan mulia Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail...pengorbanan mereka amatlah besar melibatkan nyawa tetapi demi ketaatan mereka berdua kepada Allah....mereka sanggup lakukanya.... bg kita di zaman yang serba moden ini...apakah pengorbanan yg telah kita lakukan??saya pown kadang2 terfikir...apakah pengorbanan yang telah saya lakukan.....apakah jenis pengorbanan yang telah saya buat dan utk siapa???hurm...kadang2 saya pown leka dalam melalui cbrn hidup ini...hurm...ntahlah...ape2 pown post kali ni cube kita lihat...apakah pengorbanan yang kita sudah atau akan lakukan..k

korban harta benda
haaa...kadang2 part ni yg susah skit kan??bagi sesetengah org lah..bukan semua...selepas ni...kita jadilah insan yg pemurah...percayalah...bila kita korbankn skit harta kita di tabung2 masjid atau kepada mereka yg memerlukan...insyaALLAH...tuhan akan melipatgandakan lg harta kita.. paling senang...kita belanja kawan2 kita mkn(part ni saya suke..hihi)...tp jgn la asyik mengungkit...."hari ni aku blanje...esok aku blanje"....jgn mengungkit..insyaALLAH...smpai masa...kita dapat blk ape yg kita dah beri pada org k :-)
Dari Abu Hurairah RA, bahwa sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda: "Bila seorang hamba telah meninggal, segala amalnya terputus, kecuali tiga hal: amal jariah, ilmu yang bermanfaat atau anak shalih yang mendo'akannya" (HR. Bukhari, dalam Adabul Mufrad)


berkorban demi mak ayah
mak ayah banyak berkoban utk kite...sejak kita dalam kandungan lagi....kita di bawa kemana saja...bayangkan...mama kita kene bawa kita ke sana...sini...dgn bebanan lebih kurang 4kg diperutnya...masyaALLAH......sama-samalah kita berkorban demi mereka.......mereka byk berjasa......berdoalah untuk mereka setiap kali lepas solat....tunaikan ape jua permintaan mereka hatta permintaan yg kecil....mereka akan tersenyum gembira jika kehendak mereka diikuti.....
rakan2
ibu bapa boleh mnjaga 10 orang anak......
tp.......10 anak...mampukah menjaga kedua ibu bapa???


korban waktu tidoooo
haaa.....ni pown kene sentuh ni...bape byk waktu kita habiskan utk tido??keje???ibadah??beriadah???....haaaa.....percayelah...jika dibuat kajian...kebanyakan manusia(termasuk saya) akan menghabiskan masa terluang dgn tidooooooo saje....hik33.....sudah2..jgn sengih2 lg...haaa......mulai sekarang...kamu yg sedang membace ni...dgn diri saya ni gak...kene ubah....

mulai sekarang korbankan waktu tidur dan rehat kita...bahagikan masa.... 1 hari 24 jam dlm 24 jam kita kerja 10 jam ad baki lg 14 jam...kita tidur mestilah lebih dr 6 jam dan kurang dr 11 jam... kita campurkan kerje 10 jam+tido 8 jam = 18 jam ade baki lagi 6 jam....haaa....6 jam tu ape kita nak buat.....?? anda bahagikan sendiri k....saya pun akan cube bahagikan mase saya agar tidak 'terkorban' dgn tido & perkara tak berfaedah...

maap andai input tidaklah semntap mana


coretan saya pada kali ni bukanlah niat utk mengajar,tapi sekadar coretan pendapat saya untuk dikongsikan dgn kawan2 semua...jika ada salah silap...maap dipinta kerana saya hanya insan biasa.....



No comments:

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan