nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Monday, November 15, 2010

lepas makan aku jilat jari. salah ke???

salam pade kengkawan semua. dah lame aku tak membebel kat blog ni kan. huhuhu kali ni aku nk tanye soklan yang perlu korang jawab dengan sejujur nye. haaaa....pernah tak orang tegur korang. pas makan jangan jilat jari. nampak sangat cam kebulur.haaaaa...biasenye yang tegur camni mesti orang2 lame kan. pade yang dah terbiase makan gunekan garpu ngan sudu tu tak pernah plak aku nampak diorang dok jilat2 sudu tu huhuhu.

gambar ihsan: boleng

anyway sebagai orang kampong,aku dah diajar sejak kecik makan gunekan tangan (tangan kanan yer...). bende ni dah jadi kebiasaan dalam family aku. aku plak jenis yang tak suke membazir. kadang2 kalo ade nasi ke,sambal ke yang melekat kat tangan tu aku jilat r. peduli ape org nak tengok ke nak kate ape ke. kalau nak taw, mase tu la yang paling nikmat...perghhhh tak caye try la. pas korang makan kalo ade sisa2 or baki2 yang melekat kat celah2 jari tu cube korang jilat. perghhh...sedap woooo....tapi tengok tempat la yer. jangan le korang jilat mcm ape...kene tertib r huhu...aku nak ckp pon tak reti..korang tanye mak abah korang sendiri :-)yang penting kat sini, nak makan gune tangan kene basoh tangan tu bersih2. jangan pas pegang kucing ka,spanar ka, minyak itam ka...korang tros makan. dh lame idop ka apa.

kat sini aku sertakan beberape bahan rujukan,agak2 kalo kengkawan lagi rajen, bleh la cari sumber2 yang sahih dan kongsikan bersame ye
maap salah silap....



sumber: http://www.wonderfulinfo.com/islam/eatfood.php

Eating Food, Excellence of Eating with 5 Fingers

Excellence of Eating with 5 Fingers & licking them, Islam is complete in all aspects and nothing can be added to its contents and nothing can be eliminated there from. Islam has put forward complete, comprehensive and eternal Shariah for us.

Messenger of Allah, Rasullah (s.a.) instructed His followers that after taking meal they should lick up their fingers before they wash or wipe them with a towel. Since Messenger of Allah (s.a.) approved of this act, it is commendable.

Eating with two or three fingers does not help get enough food in each bite to satisfy our appetite, and consequently, one would take longer time to finish his food. Also, organs responsible for digesting the food will get fatigued if little food is reached with smaller bites. Eating with five fingers will send enough food for the digestive system to handle at one time and help in quick digestion and satisfy hunger. To use less than 5 fingers for eating speaks of the manner of the arrogant, whereas to use both hands to this end is indicative of an overpowering greed. So, the best way of eating is that shown by Messenger of Allah (s.a.). Here, too, is the affirmation of licking the fingers after taking meal, and not during it.

Present-day Muslims hardly care for this directive of Messenger of Allah (s.a.) because they think that this act will bring disgrace and dishonour upon them. To make matters worse, they throw away a large quantity of unconsumed food in street dumps, garbage bags and drains. They even deem it necessary to leave over some food in plates and dishes, still less of licking them. What a pity, the Muslim community has gone far away from the teachings and excellent example of their Rasul (s.a.)!

Today, medical science says that, If a person eats with his fingers, and dips his fingers in the food while eating, some germs are made that allow to digest the food more easily, and the stomach doesn't get any problems. So you need to lick your fingers to lick the germs, which are good for your health. Licking fingers produces more saliva which helps to digest food faster and gives a satisfaction, which cannot be done with the use of spoon/fork..

This was told 1400 years by our Prophet(sa); today science has proved its beneficial values.


sumber: note rakan2 di facebook

Diet Rasulullah


Rupanya tanpa kita sedari, dalam makanan yang kita makan sehari-hari, kita tak boleh makan sesuka hati kita saja. Inilah penyebab terjadinya berbagai penyakit antara lain penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain-lain penyakit. Apabila anda telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yang lainnya.

Ustaz Abdullah Mahmood mengungkapkan, Rasulullah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya sehari-hari. InsyaAllah kalau anda ikut diet Rasulullah ini, Anda takkan menderita sakit perut ataupun keracunan makanan.

Jangan makan SUSU bersama DAGING
Jangan makan DAGING bersama IKAN
Jangan makan IKAN bersama SUSU
Jangan makan AYAM bersama SUSU
Jangan makan IKAN bersama TELUR
Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD
Jangan makan SUSU bersama CUKA
Jangan makan BUAH bersama SUSU (Contoh : KOKTEL)

CARA MAKAN
* Jangan makan buah setelah makan nasi, sebaliknya makanlah buah terlebih dahulu, baru makan nasi.
* Tidur 1 jam setelah makan tengah hari.
*Jangan sesekali tinggal makan malam. Barang siapa yg tinggal makan malam dia akan dimakan usia dan kolesterol dalam badan akan berganda. Nampak memang sulit.. tapi, kalau tak percaya? Kesannya tidak dalam jangka pendek?. Kesannya akan nampak bila kita sudah tua nanti.
* Dalam Al-Quran juga melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu. kerana akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh ilmuwan yang menemukan bahawa dalam daging ayam mengandung ion+ sedangkan dalam ikan mengandung ion-, jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merosakkan usus kita.

Al-Quran Juga mengajarkan kita menjaga kesihatan spt membuat amalan antara lain:

1. Mandi Pagi sebelum subuh, sekurang kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap ke dalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Kita boleh saksikan orang yang mandi pagi kebanyakan tidak gemuk.

2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air dalam peti sejuk/ais) setiap pagi. Mujarabnya InsyaAllah jauh dari penyakit (susah mendapat sakit).

3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit setelah membaca doa). Kita akan terhindar dari sakit kepala atau migrain. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang tersebut.

4. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari.Begitu juga ahli saintis telah menemukan bahawa enzim banyak terkandung di celah jari-jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzim sejenis alat percerna makanan).

Sabda nabi : "Ilmu itu milik Allah, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan insyaAllah, Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya"

4 comments:

sarah-najwan said...

salam irwan..bagus info ni..nati saya hdk share bole?..sekali-sekala..cikgu ambil ilmu dr anak murid pulak kan..hhee

btw..slmt mnyambut hari raya korban irwan...

Afzainizam said...

۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
Selamat Menyambut Aidil adha
Selamat menunaikan ibadah korban
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞

wooooo banyak entry ko tertinggal lahhhh... adoiiii ...

woooo ada autoshow lahhhh kat batu pahat lahhh ....

jilat jari ni macam iklan kat KFC....lah ye

fndrocka said...

Aku tak payah diajar pun..memg sedap jilat jari!

masshie mastura said...

eh eh dont u know pas mkn jilat jari tu sunnah nabi.
pas nie jilat byk2 eh haha:P

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan