nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Tuesday, August 27, 2013

bila dia tak pernah merasa susah

Selamat pagi kengkawan semua...
Pernah tak kita merasa susah dalam hidup? Perlukah kesusahan dalam hidup? Kan bagus kalau hidup ni sentiasa senang, kan? Maksud aku senang dapat duit, senang nak ke sane sini. Sentiasa senang. Tiada halangan yang mendatang yang membuatkan kita berfikir sampai rasa nak pecah kepala. Sejujurnya, aku memang tak sukakan halangan, cabaran dan dugaan. Sebab bila kita berada dalam keadaan itu, kita berasa amat stress. 

Tapi bila aku fikir balik. Ada baiknya cabaran dan dugaan ni. Ada tak antara kengkawan kat sini, bila datang sekelepuk masalah, terus berkata,"Ya Allah.....macamana nak buat ni", "Ya Allah, bagilah aku kekuatan menghadapi semua ni."..."Ya Allah, tenangkanlah hati aku dalam menyelesaikan masalah ini, dan berilah aku petunjuk.". Confirm semua pernah kan? Yela, kadang dalam ayat lain takdelah macam ayat skema kat atas ni. Perasan tak? Bila kita senang, agak susah nak ingat tuhan kan? Bila kita menghadapi kesusahan, baru kita teringat tuhan dan terus berdoa meminta bantuan. Itu tandanya kita ni insan lemah dan dengan merendah diri, kita mohon bantuan dari Allah. Maaf aku bukan dalam kalangan orang berilmu, sekadar memberi pendapat. Jadi, cuba bayangkan, mereka yang tidak pernah ditimpa masalah?

Pernah tak mendengar pepatah melayu, "sayangkan anak tangan-tangankan, sayangkan isteri tinggal-tinggalkan". Haaa, memandangkan aku tak berapa paham maksud pepatah ni, aku cuma nak sentuh mengenai "sayang anak, tangan-tangankan" sahaja. Ini yang aku fahamlah, kalau kita sayang pada anak kita, jangan kita terlalu manjakan mereka, ajar mereka berdikari. Ajar mereka bagaimana susahnya kita mencari rezeki siang dan malam. Pada mak bapak yang kerjanya main judi dan hisap ganja, harap jangan ajar anak anda buat benda tu pulak ye. Kalau anda dah susah nak pulang ke pangkal jalan, janganlah heret anak anda pula. Bila anak-anak minta itu ini, jangan sewenang-wenangnya tunaikan. Nak ipad bagi, nak samsung galaxy tab bagi...lama-lama naik lemak anak-anak ni. Malas nak menabung, malas nak berfikir, nak ikhtiar cari duit sendiri. Pangalaman depan mata aku, anak yang terlalu dimanja, bila dah besar kebanyakannya makin menderhaka pada orang tua, ditinggalkan mak bapak macam tu je. 

Maakk aihhh panjang lebar pulak aku menaip. Apa-apa pon berdoalah supaya kita dijauhkan dari musibah, halangan, dugaan, cabaran yang tak sanggup kita tanggung. 

1 comment:

Cik Puan Rara said...

Amin.moga kita dilindungi~

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan