nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Thursday, August 29, 2013

kita puas, dia puas?

Selamat pagi kengkawan semua...
Kebanyakan kita bekerja setiap hari mencari duit kan? Memanglah kerja nak dapatkan duit? Mane ada kerja yang tak dapat duit kan. Pernah tak kita terfikir,

"aku nak beli kereta Evo 10 la baru orang nampak aku ni berjaya."
"aku nak amek ducati monster la baru awek tengok meleleh."
"aku nak beli range rover baru orang nampak aku ni usahawan yang berjaya."
"aku nak itu...nak ini...nak itu..."

Faham tak maksud aku? Sejujurnya aku pun ada keinginan begini. Ingin membeli/memiliki sesuatu supaya orang pandang tinggi kat kita. Supaya orang hormat kita. Tetapi bila aku fikir balik. Perlukah aku habiskan duit membeli liabiliti semata-mata untuk menarik perhatian orang lain yang mungkin orang tu benci kat kita.

Kita kena berhati-hati dalam memenuhi keinginan kita kerana bukan semua orang akan gembira bila melihat kita gembira. Orang kita terkenal dengan Perasaan Hasad Dengki (PHD) jadi berhati-hati. Silap-silap apa yang kita dapat nanti bukan "pandangan tinggi" orang sekeliling tetapi PHD mereka yang membara...

PSSSTTT....tapi aku memang gian la dengan Range Rover tu.....GRRRRR


No comments:

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan