nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Saturday, August 24, 2013

kemalangan bas di Genting bagaikan mimpi ngeri

Selamat petang kengkawan.
Lama dah aku tak update blog. Sebelum tu, Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin kepada kengkawan semua ye. Semoga raya kali ni lebih bermakna daripada tahun lepas. Bagi aku, raya makin lama makin tak best, sebabnya? Sebab tak dapat duit raya, dan mungkin faktor umur yang semakin meningkat (padahal baru 25 tahun, hehe). Kepada yang balik ke kampung dan pulang kembali ke bandar menaiki bas, berhati-hatilah ye. Kemalangan ngeri di Genting baru-baru ini yang mengorbankan banyak nyawa pasti menjadi igauan ngeri kepada yang terselamat dan trauma kepada mereka yang kerap menaiki bas.

Teringat aku waktu zaman persekolahan dahulu, bas berhenti-henti ataupun dipanggil bas ting-tong merupakan kenderaan awam feveret kami. Tidak kira ke mana sahaja, pulang ke asrama, pergi ke sekolah, pergi ke bandar, ponteng sekolah cabut lari ke bandar, pasti menaiki bas henti-henti ini. Izinkan aku memanggilnya bas ting-tong kerana sudah terbiasa, hehe. Kenangan paling best menaiki bas ting-tong ini adalah apabila ke bandar, dan waktu itu hari ahad. Memang macam sardinlah kami semua dalam bas itu. Dengan rakyat warga asing nya lagi. Kami ibarat merantau ke negara orang. Pemandu bas pula tidak menghiraukan keadaan penumpang di dalam bas. Selagi boleh muat, dia akan sumbat penumpang sampai tak muat dah.

Di tempat aku sekarang dah kurang dah penggunaan bas henti-henti ini. Mungkin kerana anak-anak muda sekarang sudah berani ke bandar menunggang motosikal walaupun tiada lesen. Mungkin juga kerana setiap rumah sudah mempunyai kenderaan dan mereka lebih mudah menaiki kenderaan sendiri berbanding menaiki bas. Itu terpulang kepada setiap individu. Yang penting, pemandu bas hendaklah sentiasa mementing aspek keselamatan. Periksa kenderaan sebelum memulakan perjalanan. Pengusaha bas juga begitu, jangan tahu ambil untung sahaja, bas hendaklah kukuh dan sentiasa di service.

Aku harap kejadian ngeri sebegini tidak berlaku lagi. Sama-samalah kita berdoa agar kita dijauhi dari bala bencana yang tidak mampu kita tanggung.

No comments:

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan