nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Thursday, August 29, 2013

kenapa aku deactivate facebook? [jangan baca kalau mudah terasa]

Selamat pagi kengkawan semua...
Ramai jugak yang bertanya mengenai akaun facebook aku. Yela, dulu boleh dikatakan aku aktif dalam facebook. Segala status yang aku update dan segala gambar yang aku upload, semua dengan niat untuk peringatan dan motivasi kepada diri sendiri. Dan tak lupa juga untuk berkongsi ilmu dengan kawan-kawan. Persoalannya, kenapa aku deactivate facebook aku ni?

Benda ni bukanlah satu perkara penting untuk dibincangkan, tapi aku saja nak berkongsi. Aku sedar aku bukan artis ke ape ke kan. (Tapi jangan tak percaya, ada kengkawan aku cakap muka aku ni iras-iras Faizal Ismail Hot FM tu dengan Shaheizy Sam. Sila jangan jelesss...

Pertama, aku takut aku tersebarkan berita palsu dan fitnah dan aku juga tak suka baca berita palsu dan fitnah. Kita ni manusia dan kadang malas nak mencari kesahihan sesuatu berita. Lepas baca sesuatu yang nampak menarik, kita terus sebarkan, entah2 berita tu palsu semata-mata. Bila kita sebarkan, dah menambahkan dosa yang telah sedia ada dalam diri kita ni kan.

Kedua, aku tak suka tengok kaum aku sendiri bergaduh kerana hal politik. Kadangkala bukan hal politik pun diorang dok gaduh. Menegakkan fahaman masing-masing. Kadang-kadang mereka bertekak di facebook dengan ayat-ayat yang kurang enak. Aku lebih suka mencari kawan, bukan mencari musuh. Maaf.

Ketiga, aku kurang gemar melihat anak-anak gadis yang berpakaian cantik, muka manis tetapi menaip di facebook dengan ayat-ayat yang kurang menyenangkan. Contohnya, "Babi punya lelaki", "Sial punya perempuan", "Bodoh, kecik2 tak nak mamposs". Aku bukan tak kesah lelaki tulis ayat macam tu, tetapi bukankah perempuan ni sifatnya lemah lembut dan berbudi pekerti?

Aku nak menaip banyak-banyak macam malas pulak huhu. Aku bukan nak kata aku ni baik sangat. Tidak. Aku tahu aku tak layak nak menegur anda semua. Aku dah kata, semua ni untuk ingatan pada diri aku sendiri. Dengan rendah diri, aku mohon maaf andai ada yang berkecil hati dan marah. Aku akui aku sendiri pon banyak salah dan dosa.

Teringat aku kata-kata seorang kawan, apa yang kita tulis melambangkan peribadi kita....

No comments:

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan