nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Wednesday, August 28, 2013

aktiviti hari minggu, memetik cili beramai-ramai

Selamat pagi kengkawan semua...
Apa aktiviti hari minggu korang semua? Marathon tidur satu hari? Marathon tengok Astro satu hari? Atau marathon window shopping satu hari? Hehe. Ahad lepas aku rewang di rumah jiran aku. Yela, kalau duduk kampung ni kena la gotong royong. Kalau kita buat hal kita jer, nanti mase kita buat kenduri kahwin, takde yang datang menolong, haaa....camne tu kan....

Nak dipendekkan cerita, lepas setel rewang ape semua, aku terus shot ke rumah tunang aku. Macam biasalah, nak bagi makan kat pokok cili aku yang semakin membesar tu. Aku cadang nak cantas je pokok tu sebab dah berumur 6 bulan, tapi bunga nya tetiba banyak, buah pon lebat, tak jadi nak buang. Kesilapan aku kali ni, aku susun terlalu rapat, jadi susah sedikit nak petik. Tadi aku cakap nak pendekkan cerita, tapi apesal macam makin panjang plak ni. haihhh....

Nak dipendekkan cerita (sekali lagi...)...sampai je aku kat sana, aku dah nampak kereta kaum kerabat tunang aku. Aku tengok kereta banyak tapi orangnya takde. Rupa-rupanya masing-masing tengah lepak kat belakang rumah sambil mencekik rambutan. Rupanya pakcik-pakcik ngan makcik-makcik ni baru je lepas petik cili. Masing-masing kecoh mempertahankan jumlah berat yang dipetik oleh keluarga masing-masing. Keluarga yang paling banyak petik cili punya la suka. Setelah peluh pun kering, penat pun hilang, mereka sambung kembali memetik cili. 

Aku takde pun cakap nak bagi upah petik cili kat pakcik makcik ni tapi aku bagi la diorang bawak balik cili untuk masak-masak kat rumah. Pokok kacang panjang aku tu pun dah mengeluarkan hasil, jadi boleh lah mereka petik bawa balik, takdelah pulang dengan tangan kosong kan?

Sejujurnya aku rasa terharu dengan sokongan yang diberikan oleh mereka. Mereka ni buatkan aku rasa terharu. Terbit rasa senang hati dalam hati aku. Aku dah tak terlalu mementingkan keuntungan dalam projek fertigasi cili aku ni. Apa yang penting, dengan pokok cili aku ni pun, boleh mengeratkan hubungan kekeluargaan. Macam tak percaya kan? 

 steady cik rahman!!!

 kesian mak terpakse bongkok kan diri huhu

 kau ni yana, tak abes2 dengan peace ko. esok dah besar nak jadi artis tak? macam yana samsudin hehe

gambar ni baru sebahagian je tau huhu. semangat betul kan diorang ni.

gambar atas ni masa pokok cili berumur sebulan lebih. huhuhu. kejap je mase berlalu kan cik pija

1 comment:

Anonymous said...

Yela cik abg,kejap je mase berlalu. . Kadang sampai x prsan lalu. . Huhu

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan