nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Friday, January 2, 2009

perigi dan kehidupan kita...???

tengahari tadi...saya meluangkan masa berbual2 dengan salah seorang pelanggan saya yang juga merupakan sahabat saya yang umurnya sudah menjangkau 40 an.saya tertarik dengan kata-katanya.

"kalau sentiasa hujan,kita boleh sedut air di perigi kita tu dengan getah paip, memang takkan berkurangan airnya sebab hujan turun sentiasa.....kalau kita ni tunggu hujan turun,janganlah kita sedut air prigi tu dengan getah paip,nanti cepat habis,kita gunalah gayung jer..lambat sikit habis....kalau kita tak tahu asal usul perigi tu...lagilah cepat habis airnya...kadang2 sampai kering kontang dibuatnya...kalau kita tahu asal usul perigi tu,kita akan menghargai setiap air didalamnya dan boleh bertambah lagi periginya"

haaa.......mungkin ada di antara kita ada yang tak paham maksudnya kan???pada mulanya saya pun tak paham tapi bila die bercerita akhirnya saya dapat tangkap apa maksudnya...
senang cerita...apa yang dimaksudkan di sini adalah sikap seseorang...di dunia ni ade bermacam2 ragam manusia...

ada antaranya yang kurang berada,tapi bergaya bagai nak rak,boros sana sini...bila sudah hilang segalanya,baru nak insaf

ada golongan yang tak tahu asal usul keluarga,tak tahu kesusahan mak ayah mencari duit....bukak je mata dah dihidangkan dengan kekayaan....bila tak tahu keperitan keluarga mencari rezeki,maka habislah segala hartanya entah kemana

ada golongan yang tahu asal usul keluarganya....tahu susah payah keluarga membesarkan dia...walaupun hidup senang...die tak boros.....die kembangkan lagi perniagaan keluarga ataupun apa sahaja yang diusahakan keluarganya....

hurm...bila difikirkan,ada logiknya....sama2 lah kita renungkan,kita berada digolongan yang mana.....saya pun tak lari dari kesilapan dan kelalaian...maaf andai ada salah silap dalam coretan ini...sekadar ingin berkongsi cerita......

No comments:

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan