nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Tuesday, January 3, 2012

kisah si Kijang Emas yang berkilauan

SALAM...
kabare kengkawan semua. nampaknya entry pertama untuk tahun baru 2012 untuk blog aku ni adalah mengenai Kijang Emas. kijang yang aku maksudkan di sini bukanlah kijang yang dok berlari-lari di kandang. yang disembelih untuk di makan dagingnya. kijang ni sangat special. sangat cun kerana ia berwarna emas. ya! emas.

Malaysia merupakan negara ke 12 yang mengeluarkan syiling emasnya sendiri yang dibuat oleh Royal Mint of Malaysia. Kijang Emas ni telah dirasmikan oleh dirasmikan oleh mantan Perdana Menteri kita, Tun Dr. Mahathir Mohamad pada 17 Julai 2001. kalau korang nak tahu, Kijang Emas ni macam orang jugak, ade bapak, ade mak dan ade anak. 1 set lengkap. bila dah ade mak bapak anak semua maka saiz, harga, berat semua lain.

gambar kat atas ni menunjukkan saiz bapak, mak, dan anak kijang emas beserta berat masing-masing. (sumber)

amacam? teruja tak tengok keluarga kijang ni? harga kijang emas ni mengikut harga pasaran emas dunia dan akan sentiasa update dari semase ke semase. yang menariknya, Maybank akan membeli semua kijang emas dari customer yang telah memiliki kijang emas ni. jadi takde masalah la korang nak beli dan jual kijang emas ni. mase murah beli, mase mahal, jual. tapi kadang mase murah, stok memang susah la kan.

kat atas ni adalah contoh harga kijang emas pada hari aku menaip entry ini. (sumber)

kalau korang berhajat untuk memiliki kijang emas ini, korang boleh la ke cawangan Maybank yang terpilih. bukan semua cawangan Maybank ade bela kijang ni ye. dan bukan senang nak memburu kijang ni sebab kadangkala susah nak dapat stok. gua dah berape kali dah tanye Maybank Muar, tak pernahnye ade huhu. 
OK lah, takmau cakap banyak, kalau nak tahu harge semase kijang emas, boleh ke sini
kalau nak tahu cawangan Maybank yang ada kijang emas ni boleh ke sini

PSSSTTT...pada yang takde kawasan luas nak ternak kijang tu, boleh la memburu Kijang Emas ni yer. tak payah kawasan luas2. cuma kena letak kat tempat yang selamat la kan. emas 999 tu hehe.

No comments:

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan