nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Tuesday, January 17, 2012

berapakah kenaikan kijang emas dalam setahun?

SALAM..
ape khabar kengkawan semua. sehat? apesal aku asyik cakap pasal kijang emas je ye? yerla, kalau aku cakap pasal barang kemas, setiap kedai emas dan setiap syarikat menawarkan harge yang berbeza, jadi aku bagi contoh kijang emas supaya senang untuk kengkawan melihat pergerakan atau pon kenaikan harge emas ni. kalau yang lepas aku ade cerita serba sedikit mengenai kijang emas di sini, kali ni gua nak ajak korang same2 tengok kenaikan kijang emas ni dalam setahun. tapi kalau korang nak beli emas ke perak ke, boleh juge, takde masalah, entry ni cume nak tunjuk contoh je. jangan risau, gua bukan orang MLM, korang beli emas ke ape ke, gua tak untung pape pon.

kat bawah ni merupakan harge kijang emas pada Januari 2011, kijang emas ni ade macam2 saiz, boleh tengok kat sini.

harga kijang emas sepanjang Januari 2011. sumber

OK, dah tengok kan? jom tengok kat bawah ni pulak, senarai harga kijang emas sepanjang Disember 2011,

harga kijang emas sepanjang Disember 2011. sumber

dah tengok harga kijang emas ni awal bulan dan akhir bulan kan? cuba kita kira berapa keuntungan yang kita dapat kalau kita simpan setahun kijang emas ni ye. kita ambil contoh yang 1Oz.

harga 1 Oz pada 3/1/2011 adalah RM4,605.00
harga 1 Oz pada 30/12/2011 adalah RM5,218.00

RM5,218 - RM4,605 = RM613, kenaikan 13% setahun kan?

sikit? jom kita tengok harga emas pada bulan 8 , mase harge tinggi

 harga kijang emas sepanjang Ogos 2011. sumber

harga 1 Oz pada 3/1/2011 adalah RM4,605.00
harga 1 Oz pada 23/08/2011 adalah RM6,010.00

RM6,010 - RM4,605 = RM1,405, kenaikan 30% kan? 
sekali lagi gua bagitau, gua bukan nak paksa korang beli kijang emas ke, beli emas ke, sekadar berkongsi info dan maklumat. mana la tau tetibe terdetik di hati nak beli emas. tujuan aku beli emas? aku nak selamatkan duit aku dari inflasi. dulu aku pegi sekolah bawak seringgit cukop. sekarang?

*kiraan untung yang aku tunjukkan andaikata korang tak jual balik kepada Maybank, kalau korang jual kepada Maybank, mereka akan beli harge buy back, keuntungan adalah dalam 8%. gua sarankan korang jual pada member yang nak beli kijang emas ni. korang jual la ikut harga 'we sell'.  

**gua sarankan bile korang dah beli kijang ni, simpan la dalam 2 atau 3 tahun baru berbaloi. tetapkan matlamat. tak payah gopoh. ade duit baru beli, jangan pakse diri.
***kalau dah simpan emas, jangan lupe zakat, boleh tengok kat sini.

1 comment:

Awie Omar said...

Kijang emas ni ade tak kat dalam hutan, nak gi buru arr sekor kalau ada.

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan