nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Sunday, September 12, 2010

kisah di sebalik sawit: kudrat si tua

salam kengkawan, kali ni aku nak tunjukkan kat kengkawan semua betapa susah nye orang tua kite mencari rezeki. bagi orang kampung, rezeki utama kami dari kelapa sawit. kalau pokok kelapa sawit melawas,kurang buah,maka sikitlah yang kita dapat. bila harga turun, maka sikitlah juge yang kita dapat.



aku kadang2 sedih bile lihat orang2 tua membawa sawit. yerla. kudrat orang tua. orang lama. aku kasihan. sepatutnya mereka ini dah duduk kat rumah. berehat. kalau pergi kebun pun boleh tp sekadar kutip biji ataupun membuat kerja2 ringan. ini aku tengok, buah2 yang besar tu la yang diangkat. dimasukkan ke dalam gerabak. lepas tu turunkan semule. semuanye dilakukan seorang diri....

gambar2 ini aku ambil tatkala hujan lebat. mereka yang sudah sepatutnye berehat ini sanggup meredah hujan lebat ini semate2 untuk mencari sesuap nasi untuk keluarga. anak-anak entah kemane. mungkin belajar di luar negara, mungkin belajar di dalam negara, mungkin sedang seronok menonton tv ataupon lena di buai mimpi....siapa tahu.......

aku penah bertanye pade salah seorang pakcik,"wak,ujan lebat ni wak...kok sanggup redah ujan ni..nanti demam sakit wak"...pakcik tu pon jawab,"anak aku nak duit....kene la wak cari..."...sedih aku dengar.

aku pon bukan anak yg baek. tp aku harap kengkawan yg tengah berjuang di medan ijazah,diploma mahupun sijil, belajar lah sungguh2...dapatkan result yg bagus. mak ayah pasti bangga bile tengok anak2 mereka berjaye dalam hidup. jagelah mak ayah. tanpe mereka,siape kita

maap salah silap
salam....

No comments:

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan