nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Tuesday, September 7, 2010

tragedi akhir ramadhan - rumah terbakar

Salam kengkawan, maaf sebab lame tak mencoret2 kat sini.

Tanggal 6 september 2010, mase tu hampir nk berbuke puase, letrik tetibe takde....smpai la ke malam...aku plak keletihan kerja. lepas solat, aku terus tido. dalam pukul 9.45 malam, aku dapat mesej dari kawan aku,"Y rumah orang kampung kiter terbakar!!!" terkejut aku...aku tnye rumah sape??...."rumah epul"..ya tuhan...lagi kuat jantung aku berdegup. mane tak nye, rumah yg terbakar tu merupakan rumah kawan aku, yang periang orangnye. sebelom ni pun macam2 masalah yg die hadapi tp dia tetap tenang. umurnye dah 30-an tapi bile lepak & borak2 dengan kitorang, die sentiase hepi. tak pernah pon tunjuk muke ade masalah. ya tuhan. macam2 dugaan yg die hadapi.
gambar yg aku amek tu gambo mase aku mule2 smpai kt tmpat kejadian. kami org kampong tak sempat nak wat ape2. api cepat marak2 sebab rumahnye rumah kayu. aku tanye die, sebelom die keluar rumah, die ade letak lilin beralaskan tin biskut kosong diletakkan kat belakang pintu rumahnye. die duduk berdua dengan neneknye. nasib baik neneknya pergi ke surau dan die pergi cucuk satay. alhamdulillah takde sesiapa yang tercedera. tapi banyak barang berharga yang musnah......

semua ni ade hikmahnye. setiap ape yang berlaku telah ditentukan tuhan. aku yakin.....mungkin lepas ni rezekinya akan melimpah ruah. hati semakin tabah.....aminnnnn....

tips penting:
  • kalau nk alas lilin dengan tin biskut, pastikan penutup tin tu dibukak. sebab haba akan terperangkap dan tin akan meletup.
  • sediakan pemadam api kat umah
  • kalau api dh marak & dah tak leh simbah dengan air, simbah air di kawasan/dinding yang belum terbakar supaye tak merebak.
  • keluarkan tong gas.
maaf salah silap...
semoge kite dijauhkan dr dugaan yg kite tak mampu tangung...

No comments:

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan