nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Thursday, September 16, 2010

BARAAN hari raya (kunjung mengunjung di hari raya)

SALAMMMMM.......hahahha adesss....ni pon mmg sgt terlewat le aku mengepost ye....huhuhu...gambor ni aku snap mase raye kedua. semua tempat mungkin ade tradisi camni kan? yup!!! kalau orang jawe akan panggil BARAAN.....kadang2 diorang cakap marhaban...adesss...ape2 pon yang penting semuanye membawa maksud dan niat yang same iaitu kunjung mengunjung rumah ke rumah pada hari raya.




pade mereka yang tak tahu, mase2 mule je masuk rumah jiran tetangga kita, kita same2 marhaban....abes je marhaban, bace doa untuk kesejahteraan tuan rumah. lepas bace doa???ape lagi...jempot2 le makan huhuhuhu

ni la kawan aku yg kuat makan...erham name die hik2

makanan yg disediakan tak kesah. tapi baraan aku kali ni besh sikit sebab kebanyakan tuan rumah menyediakan makanan fevret aku.....tempe goreng,keladi goreng, nyum3.....sate pon ade...huhuhu...so terpulang....tiada paksaan nak sediakan ape jua juadah. aku kebih prefer minom air kosong n makan buah2...yerla...kang terkejut perut aku ni kang huhuhuhu

agak2 macam dah lame sikit makan tu, akan ade seorang wakil dari ahli marhaban akan jumpe tuan rumah dan memohon ampun maaf, dihalalkan makan minum, begitu juga tuan rumah akan menyampaikan ucapan ringkas memohon ribuan ampun maaf.

tradisi kunjung mengunjung rumah ke rumah ni sudah sebati dengan masyarakat kampung aku. yerla...atleast dapat memeriahkan lagi suasana raya dan megeratkan lagi tali persaudaraan sesame jiran. mase baraan ni aku ambil kesempatan membawa motor transfomers aku dan pasang lagu2 raya...huhuhu....saje mau bg meriah...sambil bawak motor sambil dengar lagu......

"seiring salam deruman yoshimura ori,nilai persahabatan tak ternilai dgn LC Transformers, walaupun ranggi bergaye dengan arai crank,melawan arus angin dengan honda petak, biarpun hati sekering mat rempit, bila takbir bergema menangis jua....."

.:SALAM AIDILFITRI:.
.:MAAF ZAHIR BATIN:.

::budakkampung39.blogspot.com::

salam aidilfitri,
irwanmiswan

No comments:

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan