nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Monday, August 16, 2010

kisah waktu sahur: warghhhh malsnye nak bangun sahur!!!!

1 pagi yg dingin.........

mak: Y!!!!! bangonnnn!!!!

adik: abg!!!bangonnnn!!!

(bertalu2 ketokkan pintu bagai mau roboh huhuhu)

aku: ye makkk...Y bangon nih huhuhu...

.

(sambil menggeliat dan wat tarian poco2 lalu aku pon bangun....alhamdulillah...hidup lagi aku hari ni)

malasnye mau bangon sahur....xpayah sahur xleh ke huhu.malam makan banyak2...bgn pagi xpayah sahor.

haaa...elok la camtu!!! kang tros terlajak suboh!!!!!

begitulah lebih kurang situasi yg dihadapi tiap kalo bulan pose hehe. yer la. malas nk bangon sahur. malam makan bebanyak sebagai alasan tak payah bangon sahur huhuhu.

untuk ingatan diri sendiri dan para sahabat, sahur tu amat digalakkan dalam kehidupan kiter semase menempuhi ibadah puase. terutamenye kepade mereka yg bekerja. untuk mengelakkan letih dan kurang tenage pada siang hari, adalah digalakkan dan disunatkan supaye kiter bersahur.

selepas bersahur, kiter bleh membace al-quran sambil tnggu waktu subuh.

berikut adalah info2 yg aku dapat dari sumber2 yg boleh dipercayai mengenai sahur dan fadhilatnye:


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Bersahurlah kamu kerana sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan.”

Riwayat Bukhari & Muslim

Huraian:


Pengajaran Hadis:


i) Waktu bersahur ialah bermula pada pertengahan malam hingga terbit fajar namun disunatkan untuk mengakhirkan waktu bersahur iaitu kira-kira 10 atau 15 minit sebelum bilal melaungkan azan Subuh. Rasulullah s.a.w pernah bersabda bahawa waktu bersahur itu adalah bersamaan dengan bacaan 50 ayat suci Al-Quran.


ii) Mengantuk dan letih tidak boleh dijadikan alasan untuk enggan bersahur kerana sahur dapat membantu menguatkan badan orang yang berpuasa untuk mengerjakan ibadat puasa pada sebelah siangnya, di samping sahur itu sendiri adalah satu amalan sunat yang berkat. Menurut Ibnu Hajar Al-Asqalani, yang dimaksud dengan berkat (barakah) itu ialah akan mendapat ganjaran dan pahala di mana Allah akan merahmati orang-orang yang makan sahur dan malaikat juga akan mendoakannya.


iii) Pengambilan makanan sahur adalah titik yang membezakan antara puasa penganut agama lain dengan puasa kaum muslimin kerana penganut lain tidak bersahur sebelum berpuasa.


iv) Waktu sahur adalah waktu yang paling mustajab untuk berdoa kepada Allah S.W.T.


v) Sahur itu boleh dilakukan dengan sedikit makan walaupun cuma seteguk air. Namun tidak digalakkan untuk mengambil terlalu sedikit atau terlalu banyak makanan pada waktu sahur. Memadai dalam anggaran yang secukupnya bagi membantu untuk mengerjakan puasa pada keesokan harinya kerana pengambilan makanan yang terlalu banyak atau terlalu sedikit pasti akan mengganggu kesihatan.

sumber: jabatan kemajuan islam malaysia


By Adil Salahi

Editor, Arab News — Saudi Arabia

Anas (may Allah be pleased with him) quoted the Prophet (peace and blessings be upon him) as saying,"(Make sure to) have yoursahurmeal, forsahuris blessed."(Al-Bukhari and Muslim)

`Amr ibn Al-`Aas quoted the Prophet (peace and blessings be upon him) as saying,"The difference between our fasting and that of the People of the Book is thesahurmeal."(Muslim)



3 comments:

lea said...

ceh...sempat buat p0co2 tu...haha

Mohd Nur Hidayatullah Bin Jailani said...

oit!!!! ape blog ko ni berat nk mam*** ops!!! aku pose...hehe...buang lah mende2 yg merepek y...tension aku menunggu nk loading taw...walaupon internet kt umah sewa aku ni laju pon still berat nk bukak page ko 2..hehe

btw, aku baru je lepas lepak umah sendiri...merasa puasa dan buke kt umah...well...mmg mls gak nk bgn...haha...same je kes mcm ko 2...

klo kt umah sewa aku tido lewat..dlm koi 3 pg..pastu niat sahur...minum air masak jew..simple...yg penting berkat bersahur 2 kn?? haha...

lepak umah...tembam blek aku...buke dh lh mkn sedap2...sahur pon mkn g...adoi!!! hehe...

last but not least, pergh!! mcm buat essay lak...haha... ringan kn sket blog ko 2...jgn bg berat mcm ko...hehe...gurau2 je bro...xmo amek aty ye..hehe

Afzainizam said...

★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°
رمضان مبار… رمضان كريم… رمضان مبار…
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°

Salam ramadan Al Mubarak..
buat pembaca blog kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

Ramadan bulan yg mulia..
Tertutup pintu-pintu neraka..Terbuka pintu-pintu syurga..Syaitan-syaitan dibelenggu.

memang pun mak aku marah betul kalau anak dia tak bangun sahor... mau dia simbah air kalau tak bangun...

ko tetap mengingatkan aku sahur tu banyak fadilatnya

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan