nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Sunday, January 20, 2013

Kalau dah minat, kerja susah pon takpe

Bismillah...
Korang pernah terfikir tak kenape orang sanggup tanam nenas. Dah le daunye berduri semuam. Nak menjagenye pon bukan senang. Bila rumput dah tumbuh..fughhh kene cabut tu. Pastu nak tunggu petik bukannye sebulan dua. Makan tahun. Berbekalkan soalan ni lah aku pergi jumpe pak gunawan yang mengusahakan beberapa ekar kebun nenas.

Menurut pak gunawan ni, memang nenas ni leceh. Kalau penjagaannya diabaikan, hasilnya memang tidak memuaskan. Beliau juga mempunyai kebun sawit. Bila harga sawit tak menentu sepertimana sekarang, RM320 satu tan, tanaman nenaslah yang menjadi 'back up' kewangan keluarga pak gunawan. Menurutnya, duduk di kampung memang senang, kos murah, tak macam bandar. Tapi kalau tak rajin, memang tak dapat ape lah.

Pak gunawan memilih tanaman nenas kerana pesan daripada orang tua nya yang mahukan die meneruskan legasi menanam nenas walaupun sudah ada tanaman sawit. Menurut pak gunawan juga, kalau minat tu takde..memang susahlah nak menjaga tanaman nenas ni.

Begitulah antara perbualan aku dengan salah seorang petani kampung yang mencari rezeki dengan berbakti pada tanah. Di sini, dapatlah kite semua tahu:

1# tak kire di mana kita duduk dan tinggal. Kalau kita tak rajen, kita takkan mendapat apa2.

2# minat itu penting dalam melakukan sesuatu kerja untuk memastikan kerja yang kita buat tu dapat dilakukan dengan ikhlas dan gembira.

3# jangan berputus asa dengan dugaan yang mendatang. Hujan lebat tak berhenti, kebun banjir, serangan binatang, dan macam2 lagi.

4# nak berjaya, perlukan pengorbanan.

Sekian dulu ngomelan aku pagi ni. Kalau ada tersalah cakap aku mintak maap. Eh...lupe nak bagitau..lepas aku dok borak dengan pak gunawan, die bagi sebiji nenas madu besor punye kat akum buat air nenas dapat la 1 jug hehe. Jangan mara. Tak rugi rupenye kalau bertanye ni kan :-)

3 comments:

NARDtheNERD said...

betul tu, kalau malas ape pun tak dapat.. :)

pwincess Lov3y dOv3y said...

yap..yang penting kte suke and gembira wat sesuatu kerja..:)

Nadia Johari said...

lakukn sesuatu yang kite mint pasti menjadi..

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan