nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Friday, January 4, 2013

Fertigasi cili: kesan hujan berpanjangan terhadap tanaman

Seperti yang kita sedia maklum. Sekarang ni musim hujan lebat yang berpanjangan. Kebetulan pokok cili gua baru nak membesar jadi banyak pokok aku yang rosak dan ada juga yang berpenyakit. Dari 500 pokok yang aku tanam, setakat ni dah 20 pokok yang rosak aku dah buang sebab takot berjangkit. Bukan aku saja yang kena tempias nye. Kawan2 aku yang baru tanam pada musim tengkujuh ni pon menerima nasib yang sama. Banyak pokok yang mati. Yang dijangkiti penyakit.

Menurut sumber yang boleh dipercayai, pada musim hujan yang berterusan ni lah banyak penyakit/bakteria yang merebak. Pokok juga menjadi lemas akibat takungan air yang banyak pada tanah.

Jangan kita menyalahkan hujan yang turun. Ini semua kuasa DIA. Aku yakin DIA takkan turunkan dugaan yang tak dapat ditanggung hambaNYA. Masih ingat berita banjir di Pahang? Banyak binatang ternakan terutamanya lembu yang mati. Jadi sebagai petani dan hambaNYA..sama2 lah kita berdoa agar dijauhkan dari bala bencana yang lebih dasyat. Aminn...

3 comments:

Nadia Johari said...

sabar itu sepruh dari iman..=)..

CintaZulaikha said...

suka cili...musim kan, mmg tak boleh nak buat apa. kena juga sentiasa bersyukur walau apa yg melanda.

Anonymous said...

Sabar la ye,mane tau rezeki makin banyak lepas ni,

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan