nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Thursday, September 19, 2013

Yamaha 135LC hasil menanam cili

Selamat pagi kengkawan semua, harap semuanya sihat-sihat belaka.
Baru-baru ni, takdelah baru sangat sebab aku ni malas nak update blog hari-hari. Dalam 2 atau 3 minggu lepas, aku telah angkat sebiji moto 135 LC model pertama second hand hasil dari duit aku menanam cili. Jagan nak buat muka terkejut plak. Memang la aku tanam tak sampai beribu pokok dan aku bukan beli motor ni tunai. Sudah semestinya aku beli hutang huhu. Kalau nak beli cash, agak berat la bagi aku yang mempunyai hasil tak seberapa ni. Kawan-kawan aku yang belajar pandai-pandai semua dah kerja stabil, siap ada yang dah angkat sebijik Airtrek Turbo lagi. GRRR...Takpelah, aku angkat 135LC pun dah ok, YUP, ini bukan cerita sedih tapi aku gembira dengan rezeki yang aku terima.

gambar: 135LC second hand hasil dari hobi menanam cili.

Pada mulanya, aku nak angkat Yamaha FZ150 tapi ramai kawan-kawan aku yang tak setuju. Ada yang berkata FZ150 ni tak laju. Top speed baru 130km/j. Aku tak tau la betul ke tak. Tapi bila aku buat kira-kira, mahal sangat. Tak jadi lar. Aku cakap kat diorang, aku nak angkat 135LC second model yang baru lah, yang 5 speed ke. Diorang pon cakap tak ok. Sebabnya? Paling laju pun 120km/j je. Pelik-pelik. Akhirnya diorang suruh aku cari sebijik 135LC first model. Sebab first model ni biasanya orang takkan usik apa-apa pun dah pergi 160km/j. Tapi taktau la kalau meternya ringan kan?

gambar: pokok cili yang sentiasa mengeluarkan hasil. moga kamu semua sihat-sihat.

Akhirnya aku beli jugak sebiji 135LC first model bernombor plat JKC (sekarang dah JPN kot). Setelah aku pepah ke sana sini (alamak, pepah kat sini maksud aku, aku lenjan,,eh, tak paham gak? ) maka aku berpuas hati dengan LC ni. Enjin masih senyap dan tidak meragam. Boleh buat runner aku menguruskan hal-hal pejabat dan ke kebun. Mujur lah owner lama motor ini tak lanyak motor ini, maklumlah, owner asal berbangsa cina, sudah tua pula. Mesti bawak slow punye. Terima kasih uncle. HEHE.

Pesanan dari aku?
Walau apa jua kenderaan yang kita bawak, jangan lupa servis, tukar minyak hitam dan tak lupa, isi minyak motor secukupnya, kang tak memasal kena sorong motor sebab minyak habes. HEHE. Setakat ini saja coretanku. 

No comments:

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan