nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Friday, September 6, 2013

tak payah bayar PTPTN pun takpe?

Selamat pagi kengkawan semua harap sihat-sihat la ye semua.
Hari ni sarapan apa korang semua? Aku kadang minom kopi O je, tu yang muka aku dulu putih melepak, sekarang bertukar gelap. Semua ni gara-gara kopi O punye pasal lah ni. HEHE. Harap jangan percaya. 

Bila gaji korang keluar? Ada yang 1 haribulan, 15 haribulan dan 28 haribulan setiap bulan kan? Tetapi bila pulak gaji kita ni habis? Yang ni memang tak sama. Ada yang baru dapat gaji hari ni, esok dah habis. Ada yang pertengahan bulan dah makan megi dan yang bertahan duit gajinya sehingga gaji yang akan datang aku ucapkan juga tahniah. Biasalah, setiap orang berlainan komitmennya kan? Bagi yang baru habis belajar dan baru sahaja memasuki alam pekerjaan, kebanyakan mereka perlu membayar pinjaman Perbadanan Tabung Pengajian Tinggi Nasional atau nama glamernye PTPTN.

Haritu aku dok sembang dengan kengkawan. Ada yang mengatakan, mereka yaang meminjam PTPTN ni, tak bayar pun takpa. Nama mereka takkan blacklist. Cuma tak dapat ke luar negara. Peerghhh...aku terkejut jugak dengar cerita kawan aku tu yang penuh dengan confident. Untunglah macam tu. Rugilah aku sebab aku tak buat pinjaman PTPTN (tapi buat apa nak pinjam, belajar pun tak habis...ape daaa). 


Tapi baru-baru ni aku dapat tahu dari pakdi.net yang selepas ini, mereka yang mempunyai pinjaman PTPTN akan dimasukkan dalam Central Credit Information System ataupun CCRIS. Haaa...kepada yang kerap terlibat dalam permohonan pinjaman macam aku ni, mesti lah kenal dengan makhluk ni. Makhluk ini akan memberi maklumat kepada Bank Negara mengenai peminjam yang mempunyai hutang. Adakah pembayaran hutang kita tu cantik ke tak. Kalau tak cantik maka susahlah kita nak mohon pinjaman seterusnya. Itu kalau tak silap aku la kan. Sebab tu seboleh-bolehnya aku akan bayar hutang-hutang aku dengan cepat (maksud aku ikut tarikh dia la, jangan lambat pulak).


Wahhh, kalau macam ni, memang si peminjam PTPTN ni terpaksa membayar hutang mereka lah sebab kalau tertunggak je maka akan menyusahkan urusan di kemudian hari. Mana la tau bila nak berumahtangga, nak buat pinjaman, tak lepas, sebab? tak bayar PTPTN. Kan ke susah tu?

Tapi apa-apa pun sebagai manusia yang ada akal dan minda yang cerdik, kita hendaklah melangsaikan segala hutang piutang kita. Tak kiralah hutang PTPTN ataupun hutang dengan kawan-kawan. Aku nak cakap pasal agama kurang mahir. Korang jumpalah ustaz ye...tanya mereka, boleh kah kalau kita tak bayar hutang?

PSSSTTT...aku ingat kena mula menabung untuk anak dari sekarang la kan (walaupun belum berkahwin). Sebab untuk memudahkan aku menyekolahkan anak aku nanti. Tak payah susah-susah sain borang nak buat pinjaman PTPTN. Kena kerja lebih kuat lagi nih...


gambar hiasan: dulu masa kita sebaya mereka, kita happy je kan.takde fikir pasal nak buat pinjaman. Takde nak fikir pasal bayar hutang.

No comments:

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan