nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Wednesday, September 25, 2013

fertigasi cili: racun kawalan serangga dan racun kulat

Selamat tengahari kengkawan semua...
Dah makan belum? Hari ni bleh tergerak pulak nak post entry banyak-banyak. Kali ni aku nak pst mengenai racun kawalan serangga dan kulat untuk tanaman cili fertigasi. Sebelum aku bercerita panjang lebar, aku nak bagitau, apa jua yang aku ceritakan adalah berdasarkan pengalaman aku sendiri. Mungkin korang ada terjumpa racun yang lebih berkesan dan murah, itu lebih bagus. Sebaiknya, berjumpalah dengan mereka yang lebih memahami mengenai penyakit pokok cili ni, terus terang, aku masih belum mahir, aku pun baru mula bulan 5 tahun lepas. Masih banyak yang perlu aku pelajari.


Brogard
Aku rasa aku tak perlu perkenalkan lebih lanjut kot pasal racun Brogard ni. Racun ini merupakan racun organik, bukan bahan kimia. Racun ni memang dah popular di kawasan aku. Ramai juga yang pakai racun ni cuma tak tahan nak membeli nya la kan. Tapi pada aku, walaupun mahal iaitu RM200 sebotol, kita tetap menang membeli kerana ia berkesan. Kalau pokok masih kecil, semburan hendaklah 3 hari sekali. Bila dah besar, boleh lah jarakkan sedikit sehingga seminggu sekali. Waktu yang sesuai meracun adalah lewat senja dan awal pagi. Aku pernah juga meracun pada waktu malam kerana kesibukan kerja pada siang hari. Aku guna 50ml untuk satu tong 20 liter.


Monceren dan Nativo
Monceren dan Nativo ini pula merupakan racun kulat. Aku tak kerap guna racun ni. Kalau guna pun aku akan selangkan dengan Brogard. Serangan kulat boleh kita nampak di batang pokok tu. Kadang berbulu kan. Sembur je. Tapi aku guna ke dua dua racun ni masa pokok dah besar. Jangan overdose. OH lupe, campurkan Moncerene (2 sudu, sudu disediakan) dan Nativo (3 gram) ke dalam tong racun 20 liter.


GA
Gibralic Acid kot nama dia. Masa korang menyembur Nativo dan muncerene ni, letak sekali 5ml GA ni. Jangan guna berlebihan kang rosak buah tu. Kawan aku guna terlebih GA sampai pecah-pecah buahnya akibat terlalu besar. Dipaksa besar kot. Bila guna GA ni, bunga akan bertambah banyak. Sembur la sekurang-kurang nya 2 minggu sekali.

PERINGATAN.
Apa yang aku buat ni atas pengalaman aku sendiri. Sebaiknya korang pergilah berguru, belajar dengan mereka yang sudah bertahun dalam pertanian. Belajarlah dari mereka yang berpengalaman. Aku pun banyak belajar dari pengalaman. Sebab pada aku, bila dah alami sendiri, kita akan ingat. Aku tak pandai nak teori-teori ni. Mohon maaf kalau info ini tidak cukup bagus. Sekadar berkongsi.

Selamat berkebun.

7 comments:

Amrin Aziz said...

Terima kasih bro

ninja said...

mana nak beli brogard tu?

ninja said...

di mana boleh dapatkan brogard tu?

Suffi Yusof said...

Tq tuan...

Unknown said...

mana nak dptkan brogard

David Paul said...

masih ada brogard ke

Zainal said...

benar..pwngalaman mwngajar segalanya bercampur dgn idea dan kreatif utk mencari formula mengatasi penyakit.

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan