nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Thursday, September 19, 2013

kereta pun pandai merajuk

Selamat tengahari kengkawan semua...
Malam tadi aku pergi ke rumah kawan aku, Noh, seorang petani moden yang berjaya. Aku ajak la member baik aku si Adib tu. Masa aku ambik Adib ni, aku bagitau la kat dia,

 "Adib, kalau kereta aku ni aku tukar ke Nissan Navara camne? ok tak?" 

dia kata,"Ko jangan cakap camtu Y, merajuk kereta ko ni nanti."

"OK2, maaf-maaf, aku cakap je, mana la tahu ada rezeki ingat nak tukar Nissan Navara, boleh la aku lanyak ke kebun ke, tarik lori aku kalau terbenam ke kan. Orang kata Nissan Navara ni sesuai untuk jalan jauh dan jalan kebun."

Sepanjang perjalanan tu kitorang borak la cerita lain sebab Adib bagitau aku yang kereta ni boleh merajuk. Sampai je kat rumah kawan aku tu, aku turun dari kereta (memanglah turun kereta, takkan melompat plak kan). Bila aku turun je, aku terdengar bunyi...

PPPPPPSSSSTTTTTTTTT........bunyi tu tak berhenti langsung. Aku sangkakan ular. Aku menuju ke arah bunyi tu datang. Dari belakang kereta. Sekali aku tengok tayar belakang aku.......

gambar: tayar spare aku yang memang tak pernah dibasuh hehe. tanda bulat tu la tempat bende alah ape ntah yang masuk dalam tayar. huhuhu

"AAADIIIBBBBBB......masin mulot ko der....kereta aku merajuk betul-betul ni. Kena cucuk bende alah ape ni. Semacam je aku tengok koyaknya. Ni kalau aku cabut bende alah ni terus kempis ni. GRRRRR"

"Tu la Y, aku dah kata, jangan cakap nak jual lah, nak tukar lah, kan dah bocor."

GRRR...Nasib baik tayar spare aku tu ada angin. Alahai, nasib-nasib. Bila da siap tukar tayar, kitorang pun berborak la dengan Abang Noh, borak pasal cili, fertigasi, pengalaman, ilmu-ilmu, sedar-sedar dah pukul 12.30 malam. Kitorang pun mintak izin untuk pulang.

Korang nak tau, dari Air Hitam nak balik ke rumah aku, aku bawak 60 hingga 80 km/j je tau tak. Maka sampai lah kitorang kat rumah pukul 1:30 pagi kalau tak silap. HUHU.

Dalam perjalanan balik tu, Adib cerita kat aku, masa dia baru ambik Proton Waja dia, dia berangan nak cat kaler putih. Bila dia cakap je camtu, dua kali kereta dia ditimpa kemalangan kecil. Bergesel kereta lain lah. Langgar tiang lah. HUHU. 

Entahlah kan, kereta ni bukan ada jantung pun tapi aku rasa ini ketentuan dari DIA. Dia suruh kita bersyukur dengan apa yang anda. Mungkin ini semua petanda yang Dia nak tunjuk kat kita. Siapa tahu, kan?

Korang pernah mengalami situasi macam aku? tak nak kongsi?

No comments:

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan