nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Wednesday, September 18, 2013

membersihkan tapak kebun tebu

Selamat pagi kengkawan semua...
Semalam petang aku berkesempatan untuk membersihkan dan menebang pokok tebu di tapak pertama projek fertigasi cili ku. Kebun ni lebih kurang 1 ekar sebenarnya. Separuh aku dah buat projek fertigasi cili dan separuh lagi kebun ayah aku tanam tebu. Tahun lepas ayah aku dah tanam dan sebelum raya haritu ayah aku dah tuai hasilnya (boleh ke guna ayat tuai? ke potong? alah, korang paham-paham la sendiri huhu). Memandangkan tanah di tapak ini kurang sesuai, maka tebu yang terhasil kurang memberangsangkan. Kebiasaannya, kalau tanah itu sesuai, selepas potongan kali pertama, akan keluar anak-anaknya. Kiranya takkan putus lah pengeluarannya. Tapi di tapak kebun aku ni memang tak berapa sesuai untuk menanam tebu sebab selepas potongan pertama, anak-anak tebu tidak ada. Kalau ada pun ia tidak mahu membesar.

Ayah aku memberitahu aku supaya tanam je cili atau apa-apa sayuran kat kebun tu bagi menggantikan tebu. Aku pun OK je la kan. Sape la yang tak gembira kalau family sendiri dah sokong apa yang kita buat. Walaupun aku tanam kecil-kecilan sebagai hobi tapi aku puas. Aku puas sebab keluarga tak menghalang, sentiasa menyokong.

gambar: keadaan kebun yang semakin semak. Boleh krem tangan aku ni, dahlah ada parang pendek je. GRRR...Takpe, parang panjang simpan dulu, tunggu masa, hahaha

Tapi tu lah, kadangkala jadual terlalu padat sampai tak sempat nak menjenguk kebun. Untuk tanaman cili ni aku memang tiada pekerja khas. Tanaman cili di tapak ke dua di rumah tunang aku pun masih mengeluarkan hasil lagi, Alhamdulillah. Tapi aku tak boleh tunggu cili kat sane tu habis baru nak tanam semula. Jadi, semalam aku nekad lepas setelkan kerja di pejabat, aku terus menebas saki baki pokok tebu tapi malangnya tak siap. Mungkin hari ni aku akan cuba siapkan. Lepas tebang semua pokok tu, aku akan racun dengan racun serap pula ataupun ken up supaya anak-anak pokok tebu takkan tumbuh dan rumput pun lambat hidup. 

Aku ni baru je belajar-belajar berkebun, bagi keluar peluh la katekan. huhu tapi tak kurus gak hehe. Korang belajar pandai-pandai tau, jangan jadi macam aku tau tau....

No comments:

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan