nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Tuesday, November 29, 2011

aku dan 3 biji telur masin...sungguh enak dimakan begitu saja

 
SALAM...
selamat tengahari kengkawan semua. dah makan? hehe. korang tau tak kat atas tu telur ape? tak tahu? tu la die telur masin. antara telur feveret aku (selain http://telordibasuh.blogspot.com/) hehe.sape yang boleh makan telur masin ni camtu je memang boleh jadi geng aku hehe. tapi jangan la amalkan selalu. kang kena penyakit pape kang aku yang korang persalahkan.

korang tau tak camne telur masin ni dibuat? yerla, main makan je kan (macam aku) tapi tak tau camne pembuatannya. jom kite tengok macamane nak buat telur masin ni,

cara membuat telur masin

Bahan asas yang diperlukan adalah 100 biji telur (Sebaiknya telur itek), sebanyak 3 kilogram Garam, 25 Kilogram arang kayu atau sekam dan Gas Masak atau 5 kg minyak tanah (jika gunakan kaedah tradisional). Peralatan lain adalah Dapur Gas/Alat Masak, Kuali, Tong Plastik, Rak telur, pengacau dan kelengkapan lain. Telur segar dipilih yang bersaiz besar dan kemudian dicuci sehingga bersih. 
 
Pada masa yang sama sediakan bahan pembalut telur yaang dibuat dari arang atau habuk sekam padi digaul dengan garam dan sedikit air dengan kadar 1 Arang/ Sekam dengan 1 bahagian Garam dan gaul sehingga ianya sebati. Salutkan setiap butir telur tadi setebal lebih kurang 2 mm dengan adunan dengan rata, susun dalam rak telur dan simpan ditempat teduh berudara untuk selama 10-14 hari sehingga sebati dan masukkan kedalam raga atau bekas plastik yang sesuai dalam ruang terbuka dan ada udara . 
 
Telur Masin yang sedia untuk dijual dalam bentuk telur bersalut hitam. Semasa lawatan saya di Indonesia mendapati  telur ini akan direbus dahulu atau direbus dengan larutan daun teh untuk menutupi ruang rongga pada kulit telur sebelum dijual dipasar. sumber: http://animhosnan.blogspot.com/

OKLAH, aku nak pergi angkat sawet ni, korang kalau makan tu ingat-ingatla aku yer. daaaa

4 comments:

Lea Isnawi said...

erk makan mcm tu je
xmasin ke?

Cahaya Qaseh said...

mak sy suke buat telur masin dgn rendam air garam je..cukup 40hr blh rebus n mkn..hehehe..

CintaZulaikha said...

tak suka makan telur masin..tak tau la napa...huhu

Lieyly ︱ Alia said...

sedappp !

tpi suka makan ngn nasi ja..makan mcm tuh masin sngt..

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan